Vis enkelt innlegg
Gammel 19-04-09, 10:45   #28
Bee
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 43
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Vel....helsemyndighetene har fått holde på i 50 år, og de er tross alt litt farlige.... Ikke godta noe bare fordi det "alltid har vært sånn". Men for all del, Fedon er ikke dum altså.

Når det gjelder valg av kosthold, får man mange helsefordeler kun ved å kutte karbohydratinntak. Fedon er restriktiv til mettet fett, men det er desverre uten grunn. Jeg mistenker at siden han har anbefalt dette fra starten av Fedon-dietten, kan han ikke plutselig endre på det nå, uten å miste troverdighet - mye som våre mynddigheter. Ikke stress med hvilke typer fett då må ha - spis ren og naturlig mat uten å være redd for fett, så får du antakelig i deg det meste. Mettet fett er viktig å få i seg, og svin og oksefettet inneholder ca 50/50 av mettet og umettet fett. Det viktigste er å kutte karbohydratinntaket.
Alle lavkarbokosthold er basert på det samme, men noen forskjeller må man jo ha ellers får man ikke solgt bøker og produkter. (kosthold som south beach o.l. ville jeg derimot sett på som en diett, og ikke et permanent kosthold da det er altfor fettrestriktivt).

Det viktigste med å kutte ut karbohydrater fra kosten, er tross alt helsefordelene. Overvekt er bare en av bivirkningene (den mest synlige, og minst farlige) ved et høykarbokosthold. Det er ikke den farligste på langt nær. Det vi må huske på er at et høyt inntak av karbohydrater (ofte kombinert med lite aktivitet) kan direkte forårsake hjerte/karsykdom, diabetes, PCOS, alzheimers, parkinson, pluss at man forverrer tilstander som kreft, astma, allergier, adferdsproblemer, et utall betennelsestilstander, blindtarmbetennelse, utslett og soppinfeksjoner. (Ganske heftig spør du meg).

Når man kaller et ketogent kosthold for ekstremt, må man skille mellom to ting: ja, det er et ekstremt kosthold sammenlignet med det tradisjonelle og det samfunnet vårt er vant til. Det er derimot ikke et ekstremt kosthold for KROPPEN.

Rent fysiologisk ville jeg anbefalt et ketogent basert kosthold for alle overvektige, fordi man antakelig har en dårlig insulinfølsomhet allerede. Så kan man jo bare legge til litt karbs hvis man ikke vil være i ketose (som egentlig er en helt naturlig og gunstig tilstand som vi alle har vært i flere ganger i løpet av livet, uansett kosthold). Den beste måten å øke insulinfølsomheten din på, er å trene. Styrketrening er ofte lettere enn utholdenthet hvis man er overvektig.

Hvis det er høyt kolesterol du er bekymret for, så er den en egen historie. Det ligger mange tråder på det her inne.

Det er ikke noe som heter "sunt fett" - det eneste man skal være forsiktig med er behandlet fett, og det kommer jo som regel i kombinasjon med karbohydrater (eks potetgull, kjeks, billig og ferdigmat).

Når det kommer nye medlemmer og folk som har lyst til å forandre livet sitt og legge om kostholdet, så er det en stor og viktig avgjørelse. Ikke begynn å forvirre og snakke om forholdet mellom omega3 og -6 og andre detaljer og grumsete info om fett typer - dette har ekstremt lite støtte fra god forskning, og er ikke det første og viktigste man skal tenke på. Det er fremdeles karbohydratinntaket som er problemet, og kutter du her får du masse fordeler uansett

Skaff deg ordentlig info - les en bok eller to. Anbefaler "good caloriers, bad calories," av Gary Taubes (den beste og mest fullkomne boken om karbohydrater, men er kun på engelsk), og sjekk boklister her på forumet.

Kjempeflott innlegg!!

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat