Sv: De siste kiloene - Chunky burning fat
Opprinnelig lagt inn av Ramah, her.
Og så til din nemesis som du har funnet tonen med: Kula: Ser at ingen har kommentert ski-hastighetene dine ennå. Men som ivrig telemarker og nyfrelst slalåmer som liger høye hastigheter må jeg si farten du beskriver hører helt vilt ut! Hvordan kommer du opp i slike hastigheter? Kondomdrakt og rar hjelm? Jeg har aldri målt farten min men har aldri fantasert om de hastighetene du snakker om. Snakker vi speedski eller bare hockeystilling fra toppen av svartbakkene?
Hehe, Nemesis du...
Først og fremst må du være tung nok. Så må du velge en passe lang og bratt bakke med skikkelig isete, hardt, nypreppet underlag. Velg lange ski med moderat radius. Mine favoritter ved høy fart er Fischer World Cup RC med en radius på 17 meter. Disse skiene er svært stabile, og blafrer lite selv om underlaget er ujevnt. Ikke kjør med flate ski, men kjør på et lite skjær hele tiden.
I Hemsedal - som er min hjemmebane - er den svarte løypa rett og slett for smal og for dårlig sikret for så høy fart etter min mening. Den er også såpass bratt at jeg tror rett og slett ikke jeg ville turt å kjøre for fullt. Hemsedalsløypa (rød) derimot er bred og oversiktlig med unntak av en hengkant. Vi er en gjeng som vanligvis står på ski sammen, så en av oss står på hengkanten og signalliserer at løypa er klar. Godt ned i hockey helt fra toppen, og som sagt et lite skjær på skiene, og du får en formidabel fart før løypa svinger til høyre i bunnen av bakken. Det er viktig at du bruker riktig carving-teknikk, og ikke skrenser skiene - det bremser bare farten.
Fartsdress ville sikkert ha hjulpet litt på toppfart, men det har jeg aldri brukt. Jeg ville antakelig sett ut som en klovn i en slik. Nå kunne jeg vel saktens ha fått en på meg, men tidligere fantes nok ikke min størrelse i fartsdresser.
Hyggelig forresten med flere skiinteresserte - og gratulerer med valg av slalåm fremfor telemark - jeg har erfaring fra begge grener...
PS: Riktig preppede ski for underlaget og temperaturen er jo selvfølgelig veldig viktig!
-
Sist redigert av Kula : 19-04-09 kl 18:52.
|