Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?
Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.
Er det veldig viktig å telle og måle alle proteiner, fettstoffer og karbohydrater, og forholdet mellom disse, eller går det bra så lenge man ikke overstiger en viss mengde karbohydrater pr dag?
Når jeg ser disse forholdstallene, slår det meg at det må være vanskelig å konstant passe på at forholdet mellom proteiner og fett er korrekt.. Hvor viktig (for vektnedgangen) er egentlig forholdstallene mellom protein og fett?
Kan en kombinasjon av O.E og Fedon fungere, eller skjer det noe med vektnedgangen dersom man veksler mellom å spise mest av proteiner, og mest av fett? 
Det er viktig å telle i starten...ikke så nøyaktig, men sånn ca... hold øye på dine karboer som er det viktigste til å begynne med. Bytt ut karboer med fett(ikke proteiner)..så lenge du spiser egg, fettrikt kjøtt,avokado, grønnsaker, fete oster etc vil du automatisk få nok proteiner også
noen dager teller du protein og fett også så ser du lettere hva du må justere på for å få de resultatene du vil...men det er bare i starten til du vet sånn ca hvordan du skal spise...det finnes flere skjemaer du lett skriver inn hva du har spist på en dag, så regner programmet ut alt for deg(feks energi% som ligger på forumet her som jeg bruker av og til)
opp med fett og ned med karboer ved vektnedgang/helseplager.
Ved mye/hard trening blir det noe annerledes forhold. da trenger du litt mer proteiner.
Etterhvert trenger du ikke telle for du vil lære deg ca hva du skal se etter automatisk. Du bør bestemme deg for om du vil ha lite/moderat/høyt inntak av karboer. Det er det viktigste valget først. Dersom du velger moderat/høyt(som Fedon er) karbo-inntak kan du ikke samtidig ha høyt inntak av fett. Da vil trolig kroppen forbrenne karboer og lagre fettet...
Da er det såfall ned med karbo og opp med fett dersom det skjer, eller så får du øke treningsmengden betraktelig
forholdene mellom fett/proteiner/karboer er viktig ja!!
hva som er det mest riktige forholdet, er det kroppen din som vet best
Det høres ut som et moderat inntak av karboer(ca 50-100 g), moderat inntak av protein(1-1.5 x kroppsvekt)og moderat av fett(protein x 1.5-2) er noe du søker etter?
hvis du liker best en sånn diett får du heller trappe opp med mengde trening dersom du får vekt-økning av dette..eller som jeg har sagt før: ned med karboer, opp med fettet ...
men telle: ja det bør du gjøre uansett på alle dietter i starten..! eneste måte å vite på... 
|