Sv: Frukt og grønnsaker
Opprinnelig lagt inn av danish, her.
Frukt har ikke mye vitaminer. Frukt har litt C-vitamin og kanskje litt B-vitamin. Det er litt kalium, men ikke mye. I tillegg raserer fruktose leveren din. I tillegg gir fruktose deg insulinresistens og en forholdsvis høyere økning i insulinnivået enn stivelse. Hva er dessuten så bra med fiber? Nei, det motvirker ikke kreft. Det kan endog være ille. Se her.
Frukt bør egentlig seès som junk food, sammen med brokkoli, blomkål og bær. Poteten har ihvertfall litt høyverdig protein (på linje med biff) og en massiv dose B6. Cashew har masse høyverdig protein, mye magnesium og sink, samt karbohydrater stort sett fra stivelse (som gir mindre insulinøkning enn enkle sukkerarter; se her). Ingen av de har spesielt effektive plantegifter, mens "sunt grønt" er lastet opp med ting som goitrogener (som hemmer skjoldbruskkjertelen) og oksalat (som sliter ut nyrene og kan bidra til dannelsen av nyresteiner).
Brokkoli, blomkål og bær = Junk Food? Det er det rareste jeg har hørt.
Jeg orker ikke å bli forvirra av alle mulige statements og meninger folk har gjort seg opp, da er det jo tilslutt ingenting igjen å spise da! Jeg vet ikke hvor mange inne på dette forumet som er veldig overvektige og som godt mulig må forholde seg til andre regler enn meg. Men jeg er normalvektig, og jeg NEKTER å tro at brokkoli og blomkål er usunt, eller at man ikke kan spise et eple hvis man har lyst til det.
Er viktig å ikke bli FOR gærne også, folkens...
|