Sv: Blodsukker, insulin og forbrenning
Opprinnelig lagt inn av Elizabethcita, her.
Denne glukosebelastningstesten foregår sånn: Du dukker opp på legekontoret/laben tiiidlig på morran. Der tar de en blodprøve av deg for å sjekke FASTENDE blodsukker (dvs du kan ikke ha spist eller drukket noe utenom vann den dagen). Etter at du har tatt denne prøven får du en glukosedrikk, som rett og slett er glukose blandet ut i vann (denne skal lages på forhånd, så du må ha timebestilling på laben for å få tatt denne prøven). Denne skal du drikke opp (ca 5-6 dl væske) i løpet av max 10 minutter. Så skal du vente helt rolig på venteværelset i to timer, før du blir kalt inn for å ta ny prøve av blodsukker.
Referanserammene kan variere litt fra lab til lab, men her er iallefall fra min lab:
Diabetes mellitus: Fastende verdi >7,0 mmol/L og/eller verdi 2 timer etter inntak av 75 g glukose >11,1 mmol/L
Nedsatt glukosetoleranse/Insulinresistens: Fastende verdi < 7,0 mmol/L og/eller verdi 2 timer etter inntak av 75 g glukose > 7,8 og < 11,0 mmol/L
Men hvis man skal ta den testen, bør man ha spist høykarbo noen dager for at testen skal slå ut på fastende blodsukker da?
Jeg har ikke tatt denne testen, men alle mine kilo og overvekt over mange år, så har jeg på 99% sikkert insulinressistens. Men jeg fikk ikke legen til å ta denne testen før jeg la om til høykarbo igjen... Skal jeg drite i hele testen, eller er det greit å få tatt den?
Mine blodsukkerverdier på fastende mage er nå mellom 4 og 5, det var det garantert ikke for 4 uker siden.
|