Vis enkelt innlegg
Gammel 23-04-09, 17:54   #54
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Hvilket lavkarbokosthold/diett bør jeg velge?

Opprinnelig lagt inn av Iselilja, her.

Takk for god hjelp, alle sammen. Lærerikt og hyggelig forum dette her!

Jo mer jeg leser, desto flere spørsmål melder seg, så her kommer litt flere snåle nybegynnerspørsmål:
Hvorfor er det slik at diettene enten er høy-fett/lav-protein, eller omvendt -kan man ikke spise mye av både protein og fett?
Er det dumt av en som er helt ny på dette å kun telle karbohydrater, og la forholdet protein/fett bli litt mer tilfeldig og variert?
Og til sist: Hvilke fordeler og ulemper har høyprotein- (som Fedon og South-Beach?) versus høyfett-kosthold?

Skal låne/kjøpe den anbefalte boken, samt en innføringsbok i en av de omtalte diettene - når jeg til slutt finner ut hvilken av dem jeg skal satse på. Vipper litt mellom Fedon og O.E akkurat nu. Er glad i både fett og proteiner. Mye av kjøttet jeg liker er ganske magert. Men samtidig ønsker jeg å kunne spise nøtter, krem, oster og andre fete ting.. Så det blir kanskje en slags egenkomponert greie?

O. e. tillater både nøtter, så mye kremfløte og ost som du vil o. s. v. Magert kjøtt er også lov, men du bør helst ha litt kryddersmør eller fløtesaus til.

In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat