Vis enkelt innlegg
Gammel 27-04-09, 18:42   #16
Pål
Medlem

Pål sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Beholde mest mulig av muskler

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Pål, jeg er ute etter max utholdenhet, fra 30-90 min (90-95% Max puls). I mitt hode tenker jeg at å ha en så stor grad av fettforbrenning som mulig frem til start er viktig. Derfor spiser jeg ikke karbo. Deretter varmer jeg opp og får igang karbofrigjøringen slik at jeg yter på toppen av god basis fettforbrenning. Kan dette funke ? Er dette optimalt eller må jeg innta karbo for å få få det bedre igang ?

Det er gjort en rekke forsøk på utholdenhetsidrett og høyfettkosthold. Siden det blir brukt mye ulike metoder er det vanskelig å si noe klart om dette. Det som er sikkert er at høyfettkosthold øker fettforbrenning og bruken av fett under aktivitet. På submaximale intensiteter over lang tid kan man prestere like godt uten karbohydrater. Men det ser ut til at på høyere intensiteter så kan prestasjon bli noe redusert om karbohydrater kuttes helt fra kosten. Dette gjelder spesielt sprintprestasjon.

Med bakgrunn i dette er det gjort flere studier med en type "fat loading". Her er målet å ha maksimal fettforbrenning kombinert med fulle glykogenlagre. Det dreier seg gjerne om flere dager med et høyfettkosthold etterfulgt av en dag med høyt karbohydratinntak. Det er til forveksling likt karbo loading, men man har sett at fettforbrenning opprettholdes sammen med høyere glykogenlagre i påfølgende tester. Noen av disse studiene har vist forbedret prestasjon.

Juul og Jeukendrup, viste i 2003 at et inntak av 75 g CHO, 45 min før en utholdenhetstest, reduserte punktet for maksimal fettoksidasjon med 14%, mens den maksimale raten av fettoksidasjon minsket med 28%.
Lambert et al viste en bedret prestasjon, gjennom signifikant lengre tid til utmattelse på moderat intensitet (60% VO2max) etter 14 dager med 67% fett.
Også Rowlands og Hopkins viste dette i 2002 med 14 dager med 66% fett. Prestasjonsforbedringen var i denne studien bare til stede på submaksimale intensiteter, men likevel ikke minsket på høyere.
Muio et al. (1994) Så at en syv ukers diett med 38E% fett og 50E% CHO førte til en bedret utholdenhetsprestasjon (75- 85 % VO2max), sammenlignet med dietter med henholdsvis 24 og 15E% fett (44). Deres konklusjon lød ”...en restriksjon av fett kan føre til nedsatt utholdenhet”.

Verken studier med karboloading eller fat loading viser entydige resultater. Noe av grunnen er ulike protokoller, men noe er også at utøverne reagerer veldig ulikt. I veldig homogene grupper med utholdenhetsutøvere har man sett at maksimal fettforbrenning opptrer på 80% av VO2 max hos noen og 50% VO2 max hos andre.

Jeg tror (legg merke til at det bare er noe jeg tror) at en type fat loading kan være gunstig for mange utøvere. Noen bør også unngå å innta særlig med CHO rett før konkuranse, fordi enkelte utøvere reagerer mer på dette (med nedsatt fettforbrenning) enn andre.

Det beste vil være å teste ut ulike regimer i løpet av sesongen og finne det som passer for deg, men generellt sett kan man si at mye CHO minsker fettforbrenning og mye fett øker fettforbrenning.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat