Grunnen til at man får Metformin uten å ha fått diagnosen insulinresistens, er at insulinresistens ikke er EN bestemt ting (kan ikke testes med en enkel test). For det første må insulin (målt som c-peptid) være forhøyet. Referanseområdet er 270-1400, mens normalverdi er 300-400.... (Det er nemlig slik at referanseområder økes desto vanligere det er i befolkningen ). Dersom en lege ikke har insulinresistens som speialfelt, kan han/hun komme til å si at c-peptid på 1350 er ok, noe det IKKE er. I tillegg til forhøyet insulin, må man ha høyt blodtrykk, lipidforstyrrelser, bukfedme, høyt triglyeserid, lavt HDL- kolesterol ELLER forhøyet blodsukker. Lav verdi av hormonet SHBG er en tidlig markør for insulinresistens, mens karbohydratsug og eple-fasong-kropp gir en indikasjon på at insulinresistens foreligger. 80% av alle overvektige har insulinresistens, og da særlig de med eple-fasong (fettet lagrer seg på mage/rygg og valker, mens armer og ben er forholdsvis slanke).
Mitt poeng er at insulinresistens er en såpass "ullen" å diagnostisere, at nobbis sin lege kan ha gitt metformin på andre indikasjoner enn akkurat langtkommen insulinresistens.