Vis enkelt innlegg
Gammel 24-05-04, 18:29   #15
MHM
Ikke flink, men god...;-)

MHM sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Hedmark
Alder: 50
MHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastiskMHM er bare helt fantastisk

Grunnen til at man får Metformin uten å ha fått diagnosen insulinresistens, er at insulinresistens ikke er EN bestemt ting (kan ikke testes med en enkel test). For det første må insulin (målt som c-peptid) være forhøyet. Referanseområdet er 270-1400, mens normalverdi er 300-400.... (Det er nemlig slik at referanseområder økes desto vanligere det er i befolkningen ). Dersom en lege ikke har insulinresistens som speialfelt, kan han/hun komme til å si at c-peptid på 1350 er ok, noe det IKKE er. I tillegg til forhøyet insulin, må man ha høyt blodtrykk, lipidforstyrrelser, bukfedme, høyt triglyeserid, lavt HDL- kolesterol ELLER forhøyet blodsukker. Lav verdi av hormonet SHBG er en tidlig markør for insulinresistens, mens karbohydratsug og eple-fasong-kropp gir en indikasjon på at insulinresistens foreligger. 80% av alle overvektige har insulinresistens, og da særlig de med eple-fasong (fettet lagrer seg på mage/rygg og valker, mens armer og ben er forholdsvis slanke).
Mitt poeng er at insulinresistens er en såpass "ullen" å diagnostisere, at nobbis sin lege kan ha gitt metformin på andre indikasjoner enn akkurat langtkommen insulinresistens.