Min datter ble kalt tjukk i barnehagen
Var på foreldre samtale her om dagen og fikk vite at min datter på 5 år ikke hadde fått leke på huskeapparatet sammen med to venninner fordi de mente at hun var tjukk. En av de som jobbet i barnehagen overhørte heldigvis samtalen og reagerte øyeblikkelig og fikk tatt det opp med barna. Denne episoden skjedde for noen uker siden. Datteren vår har ikke fortalt noe om dette. Kvelden etter foreldresamtalen begynte hun å snakke om det. Hun spurte pappan sin om hun kom til å få like stor mage som mamma når hun ble stor. Min samboer klarte å dreie samtalen inn på det som hadde skjedd i barnehagen, og det kom frem at det ikke var hverken første eller siste gangen dette hadde skjedd. Hun har blitt fortalt av disse to jentene at hun er for tjukk, for tung, og har for stor mage og at hun har "sånne blå streker på huden som ikke de har" (blodårer)!!!!
Nå er jeg ganske så lei meg på hennes vegne, vet ikke helt hvordan vi skal angripe dette.
Datteren min er litt strørre enn de andre, hun også høyere og har "tut"-mage. Men hun er ikke overvektig. Hun kunne sikkert hatt ett litt bedre kosthold. Men jeg er redd for å bruke ordet slanking.
Denne episoden har nok ført til at jeg fikk det sparket jeg trengte til å komme igang igjen. For hvis det er min overvekt som får andre barn til å "mobbe" min datter, så er det på tide å ta affere med min egen vekt. Men det stopper jo ikke problemet i barnehagen sånn umiddelbart.
Barn er så utrolig slemme med hverandre, er det jeg som overreagerer på denne situasjonene eller burde jeg gjøre noe med dette. Snakke med foreldrene/barnehage?
De er da bare 5 år.
|