Sv: Min datter ble kalt tjukk i barnehagen
Skolen er ganske kjip for overvektige. Jeg var ganske overvektig gjennom hele grunnskolen (min BMI på ungdomsskolen var rundt 34-35). Jeg var heldig med første del av barneskolen, men så byttet jeg til en skole med mye sladrekultur, defekte foreldre og feige lærere. Da er det klart at det blir mer mobbing. Det blir neppe bedre av at dagens stimuli blir mer og mer aggressiv. At man i tillegg er proppfull med hormoner hjelper heller ikke.
Problemet er på mange måter at lærere ikke tørr å ta tak, og dermed lar tullingene herske. Foreldrene må ta mye av skylden, da endel folk er kritisk elendige til å håndtere og følge opp kritikk av ungene sine. Det skyldes mange ting, men jeg ser at det stort sett skyldes karrierejag (manglende tid til ungen) eller skillsmisse- og foreldrekonflikter (konkurranse om å få barnet til å like seg, som om det var målet med å oppdra en unge).
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
|