Sv: Min datter ble kalt tjukk i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.
Det virker enkelte ganger som om overvekt er det mest negative på denne jord!
Mye tror jeg skylles hysteriske leger. For mange år siden da jeg var akivitør på et sjukehjem hadde vi en tilsynslege(komunelegen) Som hadde totalt kilofobi...han satte samtlige gamlinger på diett Noe jeg synes var aldeles himmelropende feil!!
For det første er det ikke særlig mange feite gamlinger. Og for det andre er du gammel og ved siste stoppested i livet skal du da ikke også berøves maten!!
Jeg tror han heller fikk opp dødstallene enn ned, iaf minsket han trivselen kraftig på sykehjemmet. I dag har dette blitt mer og mer vanlig...overvektig har blitt det værste du kan være. Og kroppsidelaet blir tynnere og tynnere.
Tynn er overhode ikke ensbetydende med sunn...mangler du et naturlig fettlag på kroppen har du ingen ting å stille opp med om du fex skulle bli alvorlig syk...lr fex havne i en bilulykke. Organene dine vill da ikke ha noe beskyttende fett rundt seg.
Jeg synes ikke at folk skal bli smellfeite, det er skadelig for helsa....men jeg vill ha variasjoner! Fram for et fargerikt mangfold der disse tankene som kommer fram her om å slanke unger ikke finns. Hadde ingen mast med meg om vekt da jeg var unge så ville jeg vært en normal voksen i dag...sikkert noen kilo for tung etter dagens standard..men langt fra feit! Kanjse det beste vi kan gjøre for våre unger som blir mobba er å lære dem å ta igjen. At de ikke skal føle det å være tjukk som et skjelsord.
Er du tjukk så er du det...ikke no¨å bråke om...det er jo ikke no gøy å mobbe noen som ikke blir lei seg.
Sjøl kan jeg bare huske et tilfelle av mobbing på barneskolen.
Og han lappa jeg til så han begynte å blø neseblod (ikke det at vold løser alt...men det gjentok seg aldrig)
Som voksene har vi et enormt ansvar...som jeg ser det er ikke dette først og fremst ansvaret for å få tynne unger. Men heller et ansvar for at vi ikke skal snakke så negativt om hverken andre eller oss selv...mødre som er konstant på slankern er et særdeles dårlig forbilde for småjenter. Men de som er førnøyd med eller uten noen lr mange for den saks skyld...kilo for mye...de gir livsviktig ballast og selvtillit videre i en verden som ikke alltid er snill. Og gi ungene masser med ros!! Som går på helt andre ting enn utseendet..enhver er spesiell og unik på sin måte...press ingen inn i en prinsesse lr sabeltann verden i svart/hvit!
Nannah... du er og blir min heltinne!!