Sv: Fordeling - 75% fett-25%protein-5%karbs
Opprinnelig lagt inn av supha, her.
Jeg synes ofte det er vanskelig å få fordelingen mellom fett og proteiner, da det blir ofte for MYE proteiner. MAn skal vel ikke ha mer 1-1,5 g protein pr kg kroppsvekt?
Jeg har holdt på lenge uten de helt store resultatene, og har prøvd både å spise mindre og mere mat (totalt sett) i perioder, uten å bli så mye klokere.
Men i det siste har jeg fokusert på proteiner. Når jeg regner etter på hvordan jeg stort sett har spist det siste året, så har jeg ligget alt for høyt på protein. Så nå prøver jeg meg fram for å finne rett "protein-nivå".
I følge Optimal Ernæring skal man ligge på "høyde i cm minus 100". I mitt tilfelle 185-100=85 g protein. Dette har jeg prøvd i 2 uker nå. Jeg gikk ned et par kg de første dagene, men så stagnerte det. I tillegg ble jeg raskere/mer sulten. Årsaken til det kan kanskje være at jeg ikke økte på karbohydratene. OE sier vel ca 50-60g, mens jeg lå på ca 10g.
Nå har jeg hvertfall tenkt å øke på proteiner til ca 120g, samt ligge på ca 80% fett (som jeg har gjort hele tiden) en tid framover. Jeg trener styrketrening 3 dager i uka og trenger litt ekstra proteiner pga det.
Jeg har kommet fram til disse tallene ved hjelp av denne "kalkulatoren": http://www.phlaunt.com/lowcarb/DietMakeupCalc.php

|