Sv: Metabolic typing?
Ja, når du sier det, så har jeg også vanskelig for å se for meg at noen egentlig vil fungere optimalt med et kosthold bestående av masse karbohydrater og lite fett. For har lest en del om fordelene kroppen har av å innta masse fett osv, f.eks. mht andel lecitiner i blodet, som gjør det lettere for kroppen å forbrenne fett.
Så er godt mulig at det ikke stemmer helt med karbohydrattyper osv. Grunnen til at jeg forelsket meg i det var jo at jeg skal leve på et lavkarbokosthold, som jeg synes funker veldig bra.
Men det var ihvertfall et veldig bra foredrag, som på en måte ufarliggjorde det å leve på et kosthold med mye proteiner og fett, som samtidig forklarte mange biologiske sider ved det. Jeg hadde nemlig gjennomgått en krig inni mitt eget hode om hvorvidt jeg egentlig skulle prøve å kutte ned så mye karbohydrater som mulig, eller om jeg skulle høre på det som sa det var farlig å leve på høyprotein- og fettdiett. Etter foredraget ble jeg ihvertfall overbevist om at jeg var en proteintype, og at jeg skulle fortsette å kutte ned på karbohydrater. Foredragsholderne la også mest vekt på proteintypen, og jeg fikk inntrykk av at det viktigste budskapet deres var at vi må spise mindre kabrohydrater, og at vi selv må føle oss frem til hva som fungerer best for oss.
Så metabolic typing kan kanskje være en inngangsport for folk som enda ikke har fått øynene opp for lavkarbo, heller enn en overgang fra allerede hardbarka-lavkarbofolk:P
Kanskje jeg trenger mindre karbohydrater, men jeg tar ett steg av gangen og ser hvordan jeg reagerer på det. Nå får jeg omtrent bare i meg karbohydrater fra grønnsaker, bær, litt melkeprodukter, til nød en skive rugsprø en gang i blandt (selvfølgelig sammen med masse proteiner og fett) og usøtet syltetøy. Men kanskje jeg prøver å kutte ned ytterligere på karbohydratene etterhvert:P
Men er tror du det er naturlig for kroppen å innta nesten ikke noe karbohydrater? Jeg blir litt forvirra i hele jungelen av teorier og påstander. Det finnes argumenter og motargumeter for alt, og studier som viser ditt og avkrefter datt. Jeg veit ihvertfall at jeg vil leve på et lavkarbokosthold, men ikke helt hvordan jeg skal sette det sammen enda.
Sist redigert av Juve : 05-05-09 kl 12:52.
|