Sv: Sliter med ketolysekuren
Jeg kjenner jeg blir litt nysgjerrig på hva du pleide å spise før.
For å ta måltidsplanen din først, jeg syns fortsatt du spiser lite. Eller rettere sagt, siden du ikke går ned i vekt på det du spiser, så bør du øke matmengden. Dette henger sammen med selve teorien bak både lavkarbo generelt, og ketolyse spesielt. Dette er ikke en lavkalori-greie.
Blir selve matinntaktet (både kalorier og annet) for lavt, så går kroppen i sparemodus, fordi kroppen oppfatter at her er det krise, og lagrer det som lagres kan.
Ved å øke kaloriinntaket øker du også forbrenningen.
Men så er det teorien bak lavkarbo-diettene. En kalori er ikke en kalori, det kommer an på hva kalorien består i. Dermed kommer dette med karbohydrater, protein er og fett, og blir en viktigere målestokk enn kaloriene i seg selv.
Jeg går ut i fra at du kjenner hovedprinsippene i dette, så jeg går ikke så mye inn på det (ikke kan jeg det spesielt godt heller, er rimelig "fersk i faget" selv). Men altså, proteiner forbruker energi ved forbrenning, slik at høyt proteininntak øker forbrenningen. Og fett fører til at man får i gang fettforbrenningen, "fett forbrenner fett" og sånt.
Jeg har vært på lavkarbo i tre uker og har allerede registrert at en del som starter på lavkarbo ser ut til å slite med ideen om lavkalori et sted i bakhodet. Selv om man jobber mot lavkarbo så ligger det liksom i oss at vi også skal spise lite, og særlig fett. Dermed blir det en kombinasjon av lavkarbo og lavkalori.
For noen fungerer det sikkert helt greit, og jeg tror de fleste må prøve seg fram for å finne hva som fungerer for akkurat dem. Men når man oppdager at det man gjør ikke fungerer, så må man endre kurs. Og for deg bør den endringen være i retning av økt matinntak generelt, og spesielt av fett. Jeg skjønner skepsisen din, men prøv!
Når det gjelder din samboer så beskriver du at hun har mindre overvekt enn deg. Ja, og derfor "tåler" hun også å leve på mindre energi enn deg.
Hvis differansen mellom energibehov og energiinntak blir for stor så bremses forbrenningen. Menn har normalt også høyere forbrenning enn kvinner, og forbrenningen avhenger av vekt, alder, kjønn og aktivitetsnivå. Kanskje er din differanse større enn hennes, slik at din kropp opplever "krise" mens hennes kropp skjønner at den har fettreserver å ta av.
Du skriver at det er litt vanskelig å få til ting i praksis fordi du jobber som du gjør. Men jeg tenker at det er mye som går an å få til uten at du trenger sitte med baconremsene ved PC-en. (Morsom tanke, syns jeg ser det!) Nå er det at jeg kjenner ketolysekuren litt for dårlig til å vite hvilke matvarer som er ok og ikke ok på denne, men kjøtt og egg er vel bra i alle fall. Hva med om du heller lagde deg en solid omelett hjemme, med både egg og kjøtt (skinke, baconbiter), og grønnsaker? Putt i en dertil egnet boks, ta med en gaffel... Kanskje det kunne funke? Kylling er i utgangspunktet svært magert, så hvis du skal spise det burde du spise noe fett i tillegg. Dere har vel sikkert noen pauser i løpet av dagen, matpause, kaffepause, o.l. Det er lurt å legge det opp slik at du kan spise dine måltider når dere likevel har pause, da er det litt lettere å dra fram matboksen med godsakene i. 
Hvis du fortsatt syns at ketolysekuren ikke gir deg de resultatene du hadde håpet på går det jo an å vurdere andre lavkarbo-dietter.

|