Sv: Sliter med ketolysekuren
Ut i fra det du skriver om hva du spiste før du begynte på ketolyse slår det meg at du sannsynligvis har spist for lite over lang tid og fått redusert forbrenningen. For å få opp forbrenningen må du gi den en "kick-start". Du er vant med å leve på "sparebluss". Gi kroppen mer mat, mer fett, sannsynligvis må du spise mer enn du gjorde før (mer i mengde), men nå spiser du riktigere.
Til sammenligning kan jeg si hva jeg spiste før og hva jeg spiser nå:
Før:
Frokost: 2 tykke brødskiver med syltetøy, 2 glass skummet melk
Mellommåltid 1: en frukt
Lunsj: 3 brødskiver med variert pålegg, vann
Mellommåltid 2: 1-2 brødskiver, pluss en frukt
Middag: 2-3 kyllingfileter, stoooor porsjon med ris, pluss saus og grønnsaker
Kvelds: 1-2 brødskiver, eller kornblanding og yoghurt
Som du ser av før-kostholdet mitt spiste jeg MYE mer enn deg. Men jeg spiste samtidig ofte, og har nok holdt forbrenninga oppe på den måten. Nå går jeg på noe "Fedon-aktig" (ikke helt 100 %), og en typisk dag ser slik ut:
Frokost: 2 egg, 3 skiver bacon, 1/2 boks tomatbønner, tomat, agurk, 1 glass skummet melk
Lunsj: 1/2 polarbrød med omelett eller kokt egg, grønnsaker
Mellommåltid: 1 eple eller 1 pære
Middag: 1 kyllingfilet eller 1 kotelett, mye grønnsaker, litt ris noen dager i uken
Kvelds: middagsrester... beregner omtrent halv porsjon av middagsporsjon. Eks. 1 stk "Taco tray" med kjøttdeig, grønnsaker, taco-saus, ost og en klatt med kesam
Som du ser spiste jeg MYE før, og i forhold til nå spiser jeg mye mindre. Jeg har gått ned 5,6 kg på 3 uker. Jeg har da i tillegg tillatt meg 1-2 glass rødvin på lørdagskvelden, sammen med litt potetgull eller annet salt snacks.
Men jeg tror at fordi jeg var vant med å spise så mye, og så ofte, så var forbrenningen min i utgangspunktet ganske god. Nå må jeg bare jobbe med å opprettholde forbrenningen ved å spise nok, og spise riktig. Men for deg som i utgangspunktet antagelig har spist mye mindre enn meg, så må du først få forbrenningen OPP. Enten kan du gjøre det ved å spise mer fett og mer i det store og hele, eller så må du ta tiden til hjelp og la kroppen bli vant til den næringen den nå får.
Jeg ville (som den overspiseren jeg tross alt er) definitivt valgt å øke matinntaket kraftig noen dager, for så å kutte ned etter hvert. Tenker litt på han svensken Skaldemann, som forteller om lassevis med koteletter, bacon og egg. Jeg tror det er lurt, jeg. Gi kroppen så mye mat at den våkner fra dvalen. Etter hvert vil kroppen si i fra at dette er mer enn jeg klarer å håndtere, og du vil automatisk redusere mengden.
Jeg kan også si i forhold til ovennevnte at jeg spiste mer den første uka. Frokost var lik som over, men lunsjen dobbelt så stor (2 halve polarbrød med omelett el.lign.), og middagen var også noe større.
Jeg skjønner at du er frustrert og irritert, og det er helt greit. Det hadde nok jeg også vært hvis jeg ikke hadde gått ned på det kostholdet jeg har nå.
Forøvrig vil jeg gi deg et tips, som jeg brukte selv. I starten bør du regne ut hvor mye du får i deg, både karbohydrater, proteiner, fett OG kalorier. Prøv så å beregne behovet ditt i de ulike gruppene. Det finnes kalkulatorer på nett for alt dette. Beregn og se hvor du ligger i forhold til behov. Beregn gjerne også en typisk dag FØR du begynte på ketolyse, og se på likheter og forskjeller.
Det kan være en god støtte å slanke seg sammen med andre, men forferdelig demotiverende når den man slanker seg sammen med går fortere ned enn en selv. 

|