Sv: Vekta står stille ... Hva gjør jeg galt?
Alle de vitenskaplige artiklene jeg har lest om lavkarbo konkluderer med at det kalorirestriksjon som fører til vektnedgangen. De forsøkene som er gjort uten kalorirestriksjon (spis så mye du vil) opplever at folk allikevel kutter ned på maten slik at kaloriinntaket blir lavere. Fordelen med kalorirestriksjon på lavkarbo kontra høykarbo er den "alternative" brenselen ketoner som dannes fra fett. Dette gjør at man kan innta mindre kalorier og samtidig opprettholde høy metabolisme uten å bryte ned muskler.
Det jeg har sett av de som har hatt mest vellykket vektnedgang her har alle skrevet at de spiser lite. De fleste gjør det bevisst, men noen mister sikkert matlysten mer ubevisst. Jeg har ikke sett en eneste blogg hvor forfatteren har et kaloriinntak på 4-6000 kalorier over lengre tid og samtidig har en vellykket vektnedgang.
Hun spurte om et råd, og basert på de blindtestene som er gjort etter vitenskapelige metoder så vil det være lurt å se på antall kalorier ukesdietten består av. Hvis noen har en vitenskaplig artikkel som konkluderer med det motsatte av dem jeg har lest er jeg veldig interessert i link til dem da jeg tar en vitenskapelig vinkling på dette i stedet for kjerringråd som viser seg for 99% av befolkningen å ikke virke.
|