Vis enkelt innlegg
Gammel 10-05-09, 11:12   #13
The Dude
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Vekta står stille. Hva gjør jeg galt?

For å gjenta: Alle de vitenskaplige testene jeg har sett på vektnedgang ved lavkarbo har vist at deltakerne som gikk ned hadde redusert kaloriinntak, 1500-1800 kilokalorier. Det omfatter flere tusen personer i kontrollerte studier. Noen av studiene har vært med restriksjon i utgangspunktet, andre har vært spis så mye du vil men hvor deltakerne allikevel av en eller annen grunn spiste mindre.

De studiene kan man selvsagt enten forholde seg til eller la være. Som all vitenskap så endrer vitenskapen seg etterhvert som man lærer mer. Noe som var god vitenskap for noen år siden kan være dårlig vitenskap i dag.

Dernest har de jeg har sett som har gått ned store mengder på forumet hatt en meny hvor det ser ut som de ikke spiser særlig mye. Selv om mange sier spis så mye du vil tror jeg veldig få her innerst inne tror at man kan gå på flere måneders grisefest og fremdeles gå ned i vekt (selv med lavt karboinntak). Jeg har ikke sett hverken leger, forskere eller forumdeltakere anbefale å hive innpå mange tusen kilokalorier. Selv prøvde jeg det for moro skyld siden det blir hevdet av mange at man går ned på lavkarbo uansett kalorimengde, men jeg gikk ikke ned. Ifølge tradisjonell lære burde jeg gått opp ganske kraftig på det kostholdet, det gjorde jeg ikke, men jeg gikk heller ikke ned.

Jeg har ikke sett en studie hvor det er forsket på høyt kaloriinntak med lavkarbo. Hvis noen vet om en slik tar jeg gjerne imot linken.

Jeg har ikke rådet til å telle noe slavisk alá Grete Rode eller lignende. Jeg har aldri talt en kalori i hele mitt liv og kommer forhåpentligvis aldri til å måtte gjøre det heller. Du stilte et veldig enkelt spørsmål, vekta står stille - hva gjør jeg galt. Til det svarte jeg med et spørsmål: Hvor mange kalorier spiser du. Det svarte du ikke på og det er greit nok. Det kan være at manglende vektnedgang har sammenheng med antall kalorier, det kan være noe annet.

Personlig har jeg som sagt aldri talt hverken karbohydrater, proteiner, fett eller kalorier. Jeg vet jeg spiser litt mindre enn før, aner ikke hvor mye. Hvis jeg blir tørst slik at jeg naturlig drikker flere liter vann til dagen er jeg på rett spor. I tillegg blir urinen nokså kraftig farget selv når jeg drikker mye, dette antar jeg kommer på grunn av avfallsstoffer etter ketolysen uten at jeg vet det. Og til slutt hvis jeg får hodeverk eller blir slapp spiser jeg mer fett. Alt dette fungerer veldig veldig bra, men det fungerte ikke når jeg oversteg en eller annen grense for antall kalorier.

Angående kjerringråd mente jeg at man gjør veldig lurt i å prøve å holde en vitenskapelig tilnærming til ting. Annenhver uke ser man i ukeblader slanketips om suppedietter, proteinshaker og gud vet hva. Vitenskapen sier at 99% av de som følger disse kjerringrådene går ned i vekt, går opp igjen, og til slutt etablerer seg på et vektplatå som var høyere enn før (leste en studie på dette også og tror tallet var 99%, men det husker jeg ikke). Selv om man vet at disse kjerringrådene ikke fungerer så hindrer det ikke at tusenvis rundt om i verden gir disse rådene hver dag, og tusenvis følger dem. Til ingen nytte.

Til slutt må jeg si at jeg lurer litt på hvilken moralsk egenskap gjør at du føler deg berettiget til å stille i tvil folks motiv for å lese eller skrive på et forum? Du spør om hjelp, du får et spørsmål, du får en mulig forklaring ut ifra studier jeg har lest og svarer med å betvile mine motiv. Jeg forstår ærlig talt ikke den biten, men du får uansett ha lykke til.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat