Sv: Vekta står stille. Hva gjør jeg galt?
Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.
Selv prøvde jeg det for moro skyld siden det blir hevdet av mange at man går ned på lavkarbo uansett kalorimengde, men jeg gikk ikke ned. Ifølge tradisjonell lære burde jeg gått opp ganske kraftig på det kostholdet, det gjorde jeg ikke, men jeg gikk heller ikke ned.
Jeg har aldri talt en kalori i hele mitt liv og kommer forhåpentligvis aldri til å måtte gjøre det heller.
Da er det heller ikke så rart at du ikke går ned i vekt - for her høres det ut som om du ikke trenger det. Man går ikke ned i vekt automatisk av LCHF-kost når man ikke er overvektig. Er man undervektig går man gjerne opp til normalvekt og er man overvektig går man som regel ned til normalvekt. Dette er fordi LCHF-kost er det mennesker er skapt for å spise, og kroppen blir i stand til å regulere vekten selv.
Poenget med å ikke telle kalorier er at vi spiser riktig mat for å gi de riktige signaler til kroppen vår om at vi er mette - og vi holder oss mette i lang tid, fordi vi ikke får blodsukkerfall av det dårlige kostholdet som matmyndigheter anbefaler. Det spiller veldig liten rolle hvor mange kalorier det er i maten vår, så lenge vi føler oss sunnere og friskere samtidig som vi finner vår normalvekt. Det kan være mange faktorer som gjør av man ikke går ned i vekt, og den ene er faktisk at man ikke får i seg NOK FETT. Skal man telle kalorier, som du sier, er det alltid lettest å kutte ut fettet - og da er man egentlig ved utgangspunktet igjen, som er kalorirestriksjoner og diettmat.
De færreste her inne ønsker seg tilbake til ukeblad-slanking og Grete Roede.
|