Vis enkelt innlegg
Gammel 11-05-09, 11:31   #6
Svane
Medlem

Svane sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Alder: 55
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: VG: Overvektig? Skyld på mamma!

Typisk tabloid fremstilling. Men jeg ser ikke bort i fra at det er noe i det. At både mors kosthold under svangerskapet og ikke minst den maten man som barn får servert av sine foreldre har betydning for vekta er jo ikke noe nytt og sensasjonelt.

Mange av min generasjon er vokst opp som Imse beskriver; søt Nestle-grøt, mye brød og potet. I min familie ble potet spesielt, og senere også ris og pasta brukt for å "drøye kjøttet". Kjøtt var dyrt, potet var billig. Når vi som barn ville spise bare kotelettene fikk vi streng beskjed om å spise poteter også, for poteter var sunt (og dessuten visste vi at kotelettene var dyre).

Og det er vel dette man også ser nå i blant annet England og USA, hvor det er gjort studier på barn. Barn av mindre ressurssterke foreldre kjøper fastfood og forer ungene på karbohydrater, fordi det er billig og lett tilgjengelig. Fedme er i ferd med å bli et fattigdoms-tegn i store deler av verden. Hvitt mel, poteter, ris og pasta er billig, og det metter, og det smaker godt.

Men fra det og til å "skylde på mamma", det blir jo bare dumt. Min mamma gjorde så godt hun kunne. Likeså gjør jeg så godt jeg kan med mine barn. Og før eller siden må vi alle ta ansvar for oss selv, vårt kosthold, og vår helse. Det gjør meg jo ikke slankere om jeg ringer mamma og kjefter, liksom.

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat