Sv: Min datter ble kalt tjukk i barnehagen
Dette er vel litt off-topic siden originalspørsmålet gikk på håndteringen av en mobbeepisode, men noen andre har tatt opp overvekt hos barn og da passer det kanskje litt allikevel.
http://www.abc.net.au/rn/healthrepor...07/1969924.htm
Linken viser til et transcript av et intervju gjort med en forsker som kjemper mot fruktose. Det er et ganske langt intervju men interessant siden han forklarer flere sider av hvordan hans forskning peker på fruktose som en viktig syndebukk ved overvekt hos barn. Spesielt viser han til et eksempel på hvordan voksne japanere og japanske barn er forskjellige. Kostholdet til de voksne har ikke forandret seg og de spiser hva de alltid har spist og blir ikke påvirket av fruktosen. Barna mener han spiser som resten av den vestlige verden og får i seg store mengder fruktose. Han viser også til en eksplosjon av fedme hos folk etter fruktose i form av mais sirup ble oppfunnet på slutten av 60-tallet.
Som sagt er det en lang artikkel som oppsummert er omtrent som følger:
Fruktose er ikke bra på grunn av måten det virker på, men gjennom frukt mener han virkningen er liten siden man må spise så mye.
Fruktose har lav GI-verdi og oppfattes som sunn av mange, men han mener man må se på glukemisk last.
Fruktose hindrer hjernen å registrere metthet.
Fruktose kan kun bearbeides av leveren i motsetning til glukose som kan bearbeides av lever muskler og hjerne. Derav blir fruktose til fett i kroppen vår.
Sikkert mange flere ting som han mener er negativt som jeg har glemt. Før 1970 fantes det ikke fruktose tilsatt mat. I dag finnes det i nesten all bearbeidet mat og grunnen til dette mener han er at det får folk til å spise mer. Hjemmefra er jeg opplært til at appelsinjuice er kjempesunt, han mener man skal holde seg til appelsinene eller la være.
Jeg antar at poenget var at det ikke er lett å være foreldre.
|