Sv: Kan noen hjelpe meg angående ketolyse og trening?
Vil bare kommentere en liten myte her. Ser at Torkil svarte at det er den moderate treningen som brenner fett. Den myten er vel ikke heeelt sann. Hvorfor?
Det er riktig at når man trener moderat, så forbrenner kroppen en større andel fett enn den brenner karbohydrater (slik sies det ihvertfall å være for folk som spiser "vanlig" kosthold). Men når man trener hardt, er det totale energiforbruket så mye høyere, at selvom andelen fett er lavere, så vil du forbrenne mer fett når du løper intervalltrening f.eks. enn når du går.
Dessuten vil høy intensitet skape en viss etterforbrenning, dvs at forbrenningen din kan holde seg relatvit høy i opptil en time etter den harde kondisøkten. Det merker man godt hvis man f.eks. løfter vekter etterpå: Svetta pipler for ingen ting.
Og når man da i tillegg er i ketose, så er jo fett det viktigste brennstoffet for kroppen uansett.
MEN når det er sagt: Vi reagerer alle forskejllig på trening og lavkarbokosthold. Jeg synes faktisk jeg har fått bedre kondisjon etter at jeg begynte å hovedsakelig forbrenne fett. Men så spiser jeg bittelitt mer karbohydrater enn ketolysekuren tilsier, da jeg ikke går på noen kur, men har lagt om kostholdet til lavkarbo. Når man spiser under 15 karbohydrater (er det ikke det som er grensa?) hver dag, så kan det nok være vanskelig for noen å trene veldig hardt. Dessuten forbrenner jo kroppen fett hele døgnet, så man skal ikke bekymre seg om man ikke får trent veldig hardt akkurat når man går på ketolyse. Ketolysekuren er jo bare en kur, og etter man er ferdig med den og har et med moderat lavkarbokosthold, er det ikke noe problem å trene hardt lenger.
Så kanskje det er lurt å være litt ekstra påpasselig akkurat når man er på ketolyse. Slike historier om nyreskvikt skremmer jo litt.
Men uansett. Mitt poeng var velg egentlig bare å avklare det med hvilken trening som forbrenner mest fett. Det er ihvertfall hva jeg har hørt og lest. Men hva vet jeg? Kanskje det blir noe heelt annet når man er på et ketogent kosthold.