Alternativer til for mye kjøtt
Jeg spiser for mye kjøtt, og strever litt med å finne gode alternativer. Jeg elsker grønnsaker, men det er jo begrenset hvor mye man kan spise på ketolysekuren...
Jeg spiser varm lunsj (kjøtt eller fisk) i kantina på jobben, og gjennom den porsjonen får jeg i meg det meste jeg trenger av proteiner. Hadde jeg bodd alene ville jeg ikke spist kjøtt til middag, men jeg har en mann med hjemmekontor som spiser brød til lunsj og en kresen sønn som ikke alltid har spist noe på skolen i det hele tatt. Ergo må jeg lage skikkelig middag for deres skyld.
Mannen syns forresten også vi spiser for mye kjøtt, mens poden elsker det og sannsynligvis trenger det.
Så nå er jeg på jakt etter idéer til mat jeg kan "spe på med" til middagsmåltidet, slik at jeg kan redusere kjøttmengden til mannen og meg selv. Jeg vet at jeg kan pøse på med smør, rømme osv, men for det første syns jeg ikke jeg blir ordentlig mett av det og for det andre ville ikke mannen være overbegeistret.
Her er de ideene jeg allerede har:
1. Jeg har tenkt å begynne å sørge for at vi alltid har oliven i huset, så vi kan ha en skål stående framme før middag. Den kommer både mannen og jeg til å forsyne oss av, og dermed burde vi være mindre sultne når kjøttet kommer på bordet.
2. Avokado skal også bli fast innslag på handlelista, og serveres til forrett med jevne mellomrom.
3. Vi er så heldige å bo i verdens beste osteland, så vi har som regel et utvalg av god ost som mannen kan spise med brød og jeg uten.
Takknemlig for flere forslag!
|