Sv: Alternativer til for mye kjøtt
Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.
Av og til så tenker jeg også på dette. Men så tenker jeg kanskje at det totale regnestykket for meg som person er lavere lell, hvis du skjønner? Når jeg spiser bare rent kjøtt fisk og grønnsaker, så er jo dette så rasjonell næring at jeg forbruker MYE mindre mengde mat enn karbospiserne. Det brukes dermed mindre energi på å produsere maten min fordi jeg trenger mye mindre matmengde, men den kaster mer av seg i form energi, den har mindre emballasje, og det blir mye mindre avfall etter meg, både i søpla og i do. Så derfor tenker jeg at selv om kjøttprod. er kostnadskrevende så senker det likevel mitt matforbruk og min avfallsmengde. Og det er jo bra. Noen ganger synes jeg selv at jeg er veldig lur, nemlig. Men det er jo kanskje et poeng, eller?
Dette var interessant, og jeg tror du har et poeng. Det er nok vanskelig å sette opp noe nøyaktig miljøregnskap, men du har jo helt rett i at det er fordeler også (selv om jeg aldri har spist spesielt mye ferdigmat med mye emballasje).
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Jeg lager lunsj kvelden før så har jeg kontroll på hva jeg skal spise neste dag. Nå har vi ikke kantine der jeg jobber, men jeg ville uansett gjort det siden man er litt sær i matveien på lavkarbo 
Usj, nei. Jeg har bodd i Frankrike i 9 år og blitt vant til varm lunsj – dessuten er lunsjen dagens sosiale høydepunkt. Jeg orker ikke sitte for meg selv og spise matpakke. Det er ikke vanskelig å finne lavkarbomat i kantina heller, utvalget er bare litt begrenset. Jeg var heldig i dag, og fikk et fett og deilig andelår med 15,5 gram fett og bare 10,4 gram protein (ifølge FitDay).
Opprinnelig lagt inn av Kula, her.
Et kilo kjøtt blir omtrent 200 gram protein. Fet ost ligger ofte i samme området. Egg har mye mindre prosentandel protein.
Jeg er snaut to meter høy og veier 98 kilo. Selv for meg er dette unødvendig mye mat i løpet av én dag. Er du sikker på at du har regnet riktig?
Det er FitDay som har regnet, ikke jeg, så sannelig om jeg vet. En av matvarene på lista mi var 200 gram skinke, og det regner FitDay som 35,1 gram fett og 53,4 gram protein (nesten hele dagsbehovet mitt etter 1 gram per kilo kroppsvekt-"regelen"). Høres det feil ut?
(Jeg ser nå at 200 gram skinke tilsvarer 42,2 gram protein ifølge Næringstabellen – litt mindre enn FitDay oppgir, men fortsatt mye.)
|