Sv: Trene vekk fettet på hoftene?
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Jeg tenker -dersom man sammenligner vektløftere med turnere, selv om begge trener like hardt, så er resultatet kroppsmessig veldig annerledes. Førstnevnte får en mer slim muskelbygging, mens sistnevnte blir mer store og bulky. Hva er det som gjør at det blir sånn? Har det med hvilke muskelgrupper man trener?
Jeg trener yoga og isometri, og har såkalt slanke muskler, det er vel også målet mitt.
Muskler er festet i bein og sener. Samme hvor mye man trener og tøyer, så klarer man ikke å flytte muskelfester; altså er lengden på en muskel begrenset av avstanden mellom festene. Muskulaturen rundt magen er sånn at den kan strekke seg som følge av press innenfra, ved f.eks graviditet eller ølvom (nesten det samme :P), men det kan vel knapt kalles trening 
Man kan, til en viss grad, trene seg til en mindre midje, det gjøres ved å styrke de musklene som holder magen inne. Men det hjelper fint lite om man har et solid spekklag utenpå, og/eller har masse fett/mageinnhold som sprenger på innenfra...
Eksempelet med turneren og vektløfteren viser hvordan kroppen tilpasser seg forskjellig belastning. Begge trener kanskje like hardt, men idrettene stiller veldig forskjellige krav til kroppen. Vektløfteren trenger styrke og stabilitet til å løfte tunge ting over hodet, og bærer preg av det (solid midje, store lår, kraftig nakke og skuldre, tykk men ikke spesielt bred rygg, etc), turneren har helt andre krav til kroppen og bærer preg av det...
Se på skøyteløpere og klatrere for mer ekstreme tilfeller 
|