Tråd: Kresne barn
Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-09, 04:31   #45
Hillelille
Medlem

Medlem siden: Mar 2009
Hillelille er ny på veien

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av aTC, her.

Du har helt rett.

Likte heller ikke salami når jeg var liten. Nå gomler jeg salami og ost til lunch som en del av et ketogent kosthold, og synes det er herlig. Btw, kjøper den danske typen, som har størst fettandel.

Jeg bare MÅ kaste bensin på bålet her, og si: ÆSSSJ!!
Jeg kan ikke fordra dansk salami. Jeg blir fysisk dårlig av å se den og jeg orker ikke ta i den. Sist jeg fant en slik pakke gjemt i kjøleskapet, måtte jeg ta en lang grillklype og kaste den ut med. Etterpå måtte jeg vaske hele kjøleskapet. Stinker jo pyton av de greiene.

Til resten av diskusjonen. Alt det der med å venne barna og ikke venne barna til ting, være standhaftig og det der, er greit. Men det er jo tross alt ikke vits å stappe tåteflaska i kjeften på barna, som er fylt med brus, jus og saft og dette skal de gå å pimpe hele dagen. Eller som denne damen i England da som lot barna spise junkfood fordi de ikke skulle bli anorektikere og de skulle lære å like all mat - hun bare glemte å gi dem mat som ikke var stappet av sukker, stivelse, transfett og alskens stygge stoffer.

Jeg har heller ikke sansen for at barna SKAL spise det som blir servert. Av det utvikler de bare ett dårlig forhold til mat. Tenk om DU måtte sitte og spise masse mat som du egentlig vemmet deg over? Jeg er kresen selv, så jeg vet akkurat hvordan det er. Jeg har yngre søsken og jeg husker jeg pleide å få snut som barn fordi foreldrene våre mente at søskene ikke ville spise maten om ikke jeg spiste maten. Men come on da...hvem orker å spise lungemos? Det er jo rett og slett grusomt å tvinge små barn til sånt. Videre prøvde de å lure meg til å spise mat med å ikke si hva det var som ble servert, med det resultat at i dag er jeg veldig skeptisk til alt som er ny mat. Jeg spiser garantert ikke maten om jeg ikke vet 100% hva det er snakk om. Jeg har sluttet å spise en hel rekke kjøttpålegg i voksen alder fordi jeg har funnet ut hva som egentlig er i dem, hehe.

Hør her, barn spiser ikke mat som de oppfatter som ekkel. Oppfatter de den som ekkel, kommer de ikke engang til å smake på den. De spiser kanskje heller ikke mat som oppfattes som kjedelig. De spiser ikke det fiskestykket og de grønnsakene du legger på fatet, men muligens hadde de spist det om det kom i en annen variant, f.eks på spyd. Spyd er morsomt! For det er jo en helt annen måte å spise maten på og da smaker den jo helt annerledes!

Så da kan man jo tilberede noe kjøtt eller fisk, grønnsaker og annet snadder og tre det lekkert på ett spyd og se hva som skjer. EVT. tre det på spydet først og tilberede etterpå

Jo morsommere maten er skjært til hjelper også. Den grilla paprikaen som er skjært til som prinsessekrone er myeeee bedre enn den vanlig skjærte paprikaen .

Det blir litt sånn som at disneyplasteret er mye bedre for vondt i sår enn vanlig, kjedelig norgesplaster.

Nå skal man jo ikke kimse av at noen ville ikke spise det uansett hvor gøy man har laget til maten, og det er også greit, men noe med det verste jeg veit er foreldre som da gir barna dessert, kjeks eller godterier o.l istedenfor. Totalt unødvendig. En annen ting er jo at er barnet mett, så har det heller ikke plass til dessert.

I barnehagen hadde vi en diskusjon om bursdag og feiring i skolen, hvorpå de fleste foreldre ble i harnisk, for barna deres skulle da ikke ha så mye sukker i seg og bla bla bla. Dette er de samme foreldrene som baker tusenogfjørti kaker til podens bursdag og serverer med brus, pølser og godteri. Så når det kom bursdag til gards bestemte jeg meg for at her skulle vi prøve noe nytt.

Jeg bakte EN kake, kjøpte inn frukt, godteri, kjøtt, ost, minibunner og grønnsaker. Vi laget grillspyd, lot barna lage sine egne minipizzaer og overlot showet til dem. Barna ville nok ikke spise det der, fikk jeg beskjed om. Når de obligatoriske timene var gått, var det fritt for frukt, det var spist litt kake (vel, mesteparten lå vel i plena mi), spydene og pizzaene var borte, og godteriet var urørt. Hvilket styrker min teori om at dersom barna får velge, så spiser de, bare maten appellerer. Bare ikke bruk ananas som fyll - det lå avpillet og strødd overalt (men det er forståelig, så stygt som det er)

BTW; Hva ville du valgt av tallerken med en krakket potet, en ihjelstekt biff og en øse grønnsaker, eller en tallerken dandert fint med nydelig stekt biff, danderte grønnsaker tilbredt til perfeksjon og muligens en bakt potet med en liten dæsj urtesmør?

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat