Sv: Grønnsaker på Mallorca
Jeg tror ikke jeg ville bruke noe energi på å bekymre meg nevneverdig over rå grønnsaker i ”syden”. De fleste turiststedene er blitt rimelig trygge når det gjelder mat generelt. Alltid når man er ut og spiser her hjemme eller ute i verden så bør man se an spisstedet. Ser det reint ut… hvordan fremstår de ansatte… eventuelt ta toalettsjekket er det reint og pent der så er det nok det på kjøkkenet også.
Er du fortsatt skeptisk til rå grønnsaker så bestill kokte/stekte, de pleier jo å ha noe av det på menyen også. Jeg har fått sjokkerte vietnamesiske kelnere til å ta min salat med ut på kjøkkenet for en rask tur i stekepanna, he, he… ikke noe problem, men de snakker nok om de gærne nordmennene enn i dag…
Når det gjelder kylling så er det like viktig ute som hjemme at den er gjennomstekt, salmonella er ikke uvanlig…
Husk at de store turiststedene er veldig opptatt av at ikke noe skjer med turistene som kan gi dem dårlig reklame og færre turister/mindre inntekter.
…noe som er mye verre enn rå grønnsaker på en akseptabel restaurant er isbiter laget av ”dårlig vann” og iskrem fra iskremvogna på stranda eller lokale iskremsjapper…
Mitt råd er å legge igjen bekymringene hjemme og nyt så vell maten og turen… 
|