Sv: Grønnsaker på Mallorca
Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.
Forøvrig har jeg aldri hengt meg opp i de forskiktig med-reglene når jeg reiser. Har spist egg i bushen i afrika, og kylling i tyrkia... Kebab i gatekiosker, salat i 44 grader i skyggen-vær i Egypt
Har blitt dårlig en gang, på Grønland i Oslo.... Jeg tror at så lenge man er avslappa til det så går det greit, da har man bakterieflora til å takle det 
Tror nok ikke det hjelper å være avslappet gitt. Så lenge man spiser feil mat på feil plass bryr nok bakteriene seg fint lite om du er avslappet eller ei. Jeg har spist uggen mat på mindre bra plasser uten å bli dårlig, og blitt matforgifta på helt greie plasser. Det er vel mer at du har vært heldig som har gjort at du ikke har blitt dårlig.
Matforgiftning er kleine saker og etter et par runder lærer man seg å være forsiktig.
Nå er nok ikke Spania og Mallorca det verste landet, har vært der selv og spist det meste, levde omtrent bare på egg når jeg var der (kokt selv vel og merke - skikkelig hardkokt).
Likevel bør man være forsiktig, for min egen del hadde jeg vært litt forsiktig med kylling, ettersom jeg har blitt matforgifta av det et par ganger, og softis - men det skal du vel ikke ha likevel Dessuten bør du bare spise skikkelig hardkokte egg (blitt forgifta på egg også jeg ü)
Uansett ser man jo an stedet - er det åpenbart mindre hygienisk spiser man en annen plass, det er faktisk fint mulig å få ødelagt deler av ferien også i Spania.
Ellers pleier jeg å bruke Idoform når jeg skal ut og reise, som man får kjøpt på apoteket, og den tror jeg funker greit for meg (selv om den vel ikke har noen dokumentert effekt).
(Du får faktisk tatt vaksine også mot de vanligste bakteriene, men den er svinedyr!)
Det går sikkert bra, Mallorca har mange bra restauranter så burde ikke være noe problem å finne skikkelig mat. Bruk bare sunt vett og kos deg!
|