Sv: Hjelp meg
Opprinnelig lagt inn av Skautrollet, her.
Hei!
Det jeg reagerer på er at du avskriver all form for trim. Er du lam?
ME og fibromyalgi vil bare gjøre deg bedre med moderat intensitet. Jeg vil anbefale vanntrim eller svømming i oppvarmet basseng, belastningen på ledd og senefester blir minimal samtidig som varmen i vannet godgjør musklene. Lett trim vil gi mindre smerter på sikt, behovet for smertestillende blir mindre. Du skriver at du mister muskelmasse,- ikke la det skje! All bevegelse er bra for deg. Flere her inne sliter med samme problematikk og sitter inne med masse erfaring.
Man kan faktisk bli så satt ut av ME at man kan sitte i en stol og ikke komme seg opp fordi man er så sliten. Jeg har flere kvelder sittet en halvtime og lurt på hvordan det var at man gikk frem for å reise seg, kroppen reagerer ikke selv om hjernen vil.
Bruker man for mye av det man har av krefter, så blir man sliten, og får svi for det med sengeliggende dager.
Jeg sliter veldig med å gå tur, jeg prøver å komme i gang, men det er tungt, fordi jeg må ha hviledager i mellom. Sliter jeg meg for hardt ut over tid, så ender jeg opp liggende i senga uten å orke annet enn å sove 16 timer i døgnet, jeg har vært der før, og det var grusomt!
Når man har ME skal man brukes maks 80% av kreftene.... Lettere sagt enn gjort..
|