Tråd: Hjelp meg
Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-09, 00:36   #15
Annarosa
Juniormedlem

Medlem siden: May 2009
Annarosa er på en erverdig vei

Sv: Hjelp meg

Opprinnelig lagt inn av Elizabethcita, her.

Hei!
Velkommen inn hit!

Det er leit å høre at du er kronisk syk, og jeg håper du en dag vil oppleve at du blir bedre. Jeg er selv kronisk syk med hypothyreose (mistenker også ME), og vet litt om å ikke kunne bruke kroppen. Selvfølgelig skulle man ønske at man kunne trene og holde seg i form, men viljen klarer ikke alltid å overstyre muligheten. I de verste periodene mine har jeg vært mye sengeliggende, og noe så enkelt som en dusj har krevd fire-fem timers søvn etterpå og hvile resten av dagen. Det er nesten så kroppen blir lammet... Derfor er jeg veldig enig i det du sier om at du ikke kan trene. Kanskje kan du trimme litt en gang i fremtiden, men nå gjør det bare vondt verre. Det er som Imse sier, bruk mindre krefter enn du har (lettere sagt enn gjort av og til...) og gjør det med god samvittighet!!

Når det gjelder kosthold, så er det mye å velge i her inne. Jeg samarbeider med legen min om et bra lavkarbokosthold for meg, og det fungerer kjempefint! Vet at det tar litt tid og krefter å finne ut av disse filosofiene, spesielt når man er syk. Derfor tenker jeg at det sikkert er greit å starte "enkelt" med å kutte ned på karbohydrater fra brød, pasta, ris og potet, prioritere grønnsaker og kjøtt, samt få i seg nok fett til at du ikke blir sulten og "sprekker". Da har du iallefall begynt, og så går det an å lese seg opp og prøve seg litt frem underveis i prosessen også. Jeg er sikker på at du også finner noe som passer for deg. Inne på oppskriftsdelen av forumet er det MANGE gode forslag til god mat. Jeg har plukka litt der innimellom, og blir stadig positivt overraska!!

Lykke til iallefall! Dette skal vi klare!

Dette skal vi klare ja!!!
En gang i fremtiden skal jeg klare å sette meg på en sykkel igjen!
Hadde jo vært så enkelt om jeg bare kunne beveget vekk fettet... sukk.
Men jeg skal prøve å sette meg inn i dette med kosthold basert på grønt og kjøtt og lite karbohydrater... jeg er en "sucker" for karbohydrater... brød, poteter og sukker!!! Så da må jeg bare streve med å finne gode alternativer!

Takk for svar!

Annarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Individuelt hva som funker Svar med sitat