Kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?
Hei,
jeg har noen spørsmål ang. lavkarbo-"diett" - håper noen kan hjelpe meg.
Jeg er ganske aktiv, men jobben min "overstyrer" ofte den sunne livsstilen jeg ønsker å opprettholde. Dvs. at jeg i lengre perioder jobber sene kvelder, og at trening og kosthold må nedprioriteres.
For å opprettholde et minimum av fysisk aktivitet hver dag, i perioder hvor jobben krever sitt, går jeg til jobb (ca. 45 min. hver vei) og gjør noen øvelser med vekter/egenvekt hjemme.
Da jeg ble tipset om lavkarbo-"diett" (jeg skriver det i anførselstegn fordi jeg ønsker å legge om kostholdet permanent) ble jeg nysgjerrig av to grunner:
1. Jeg plages ofte av luftsmerter i magen. Antakelig som følge av sene kvelder og overtidsmat, som oftest er pizza, pastaretter eller asiatiske retter med ris/nudler. Alternativt større mengder med brødskiver. Dette medfører som nevnt luftsmerter, men også en drastisk reduksjon i produktivitet og opplagthet. Jeg går ut i fra at dette skyldes store mengder karbohydrater på så og si tom mage!?
2. Selv om jeg på ingen måte er overvektig, heller tvert om (191 cm, 82 kg) plages jeg av et par fettdepoer som jeg av kosmetiske hensyn ønsker å fjerne. Etter noen misslykkede forsøk (kanskje grunnet for dårlig kunnskap om kosthold) har "slankekurene", ikke mer avanserte enn redusert inntak av mat generelt, ofte ført til svekket muskelmasse (jeg vil gjerne beholde det lille jeg har). Av det jeg har blitt fortalt skal et kosthold med lite til ingen tilførsel av karbohydrater føre til at fettreservene brukes som forbrenning, uten at dette går på bekostning av muskelmasse.
Med mine "symptomer" virker lavkarbo-"dietten" som skreddersydd for meg og mine ønsker, både kosmetiske og "funksjonelle".
Er det noe jeg har gått glipp av av informasjon, som tilsier at jeg ikke burde redusere karbohydratinntaket, eller er det bare å kjøre på?
Har noen av dere hatt et lignende utganskpunkt som meg? Fiasko eller suksess?
Som nevnt ønsker jeg å kutte ned på antall karbohydrater pr. dag for godt, kan det være lurt og kutte ut karbo helt en periode for å komme inn i den magiske ketose-tilstanden (to uker f.eks.) - for å gjøre noen kosmetiske endringer - dereter tillate meg å spise grovt brød, meieriprodukter og en sjelden gang litt pasta eller ris?
På forhånd takk for hjelp - beklager om det eksisterer en lignende tåd som jeg har oversett.
|