Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-09, 09:36   #5
Pål
Medlem

Pål sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Amming og høyfettkosthold

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men! En ting jeg lurer på angående dette temaet, dersom man går fra "vanlig" høykarbokosthold, og brått begynner med lchf-kosthold mens man ammer, og også går ned i vekt, kan det da ikke skje at man frigjør en del miljøstoffer som er lagret i fettcellene som kan gå over i morsmelka? Ikke som en advarsel mot lavkarbo, jeg tenker mer at man enten burde ha gått på lchf over tid, gjerne før man ble gravid, eller at man kanskje gikk for en mildere variant mens man ammer, sånn at man ikke går så mye ned i vekt. Bare en tanke

Dette er et veldig godt og spennende spørsmål, men noe jeg ikke kan nok om.

Jeg har søkt litt i medisinsk litteratur, men har ikke klart å finne noe. Det nærmeste jeg fant var en studie som viste at damer som gikk ned mye i vekt på lavkalorikosthold og som mistet mye beinmasse fikk økte nivåer av bly i blodet. Siden bly blir lagret i skjelettet blir det frigjort når skjelettet brytes ned. Men selv om det ble vist økte nivåer av bly var nivåene innenfor det som blir regnet som trygt.

Det er samtidig ikke så enkelt å overføre resultater av nivåer av eventuelle gifter i blodet hos damer til det fosteret blir utsatt for. Morkaken filtrerer vekk mye så spørsmålet vil jo alltid være hvor mye gifter, tungmetaller eller lignende fosteret blir utsatt for.

Hadde vært spennende om noen visste noe om dette, for jeg fant ingen ting som styrket eller svekket eller denne teorien.

hilsen pål

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat