Vis enkelt innlegg
Gammel 25-05-09, 15:35   #10
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Amming og høyfettkosthold

Det jeg vet om dette, er at man ikke skal være i ketose når man er gravid eller ammer.
Så derfor må man jo opp litt i karbohydrater, og samtidig noe ned i fett. Jeg er gravid nå, 31 uker, og spiser omtrent 100 g karbohydrater om dagen og moderat med fett. Jeg har vært to ganger hos Dr. Hetland på Lindbergklinikken. Nå trengte ikke jeg å gå ned de store mengder, men heller unngå å legge på meg for mye under svangerskapet så ikke barnet blir så stort. Jeg har holdt meg ganske bra unna sukker og raske karbohydrater, og det går helt strålende, pr dags dato har jeg lagt på meg ca 8 kg.
Jeg regner med å holde samme kostholdet når jeg ammer.
Jeg vet forøvrig at hvis man av ulike grunner ikke klarer å spise og ta til seg næring under svangerskapet (f eks hvis man kaster opp mye), så blir man jevnlig sjekket for om man er i ketose siden det er forbundet med risiko for barnet.
Så hvis man passer på det, er det ingenting i veien for å gå kontrollert ned i vekt når man ammer mener jeg.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat