Sv: Dette funker jo ikke?
Opprinnelig lagt inn av nalana, her.
Har du oppskrift? 
Enkleste sak av verden! Men det er VIKTIG at alle ingrediensene har samme temperatur (romtemperatur) før du begynner. Skill egget en stund i forveien og la bare plommen ligge i romtemperatur, da går det fortere enn om du "tempererer" hele egget.
Rør sammen eggeplommen (eller to hvis du virkelig skal lage store mengder majones) og en liten teskje (eller to) sennep i en bolle. Tilsett LITT – jeg mener virkelig bare noen dråper – matolje og rør den godt inn. Tilsett noen flere dråper og rør godt igjen, og så videre. Majonesen skal bli tykkere og tykkere, ikke tynnere og tynnere etter hvert som du tilsetter olje, så gå fram forsiktig.
Dette krever en del iherdig røring, men resultatet er virkelig verdt gangsperren i armen (og man forbruker sikkert masse kalorier!). Bland i olje til du syns du har en passe mengde, jeg bruker som regel ca 1 dl.
Når majonesen er ferdig kan du tilsette hvitløk (hjemmelaget aioli), urter og/eller annet krydder. Blander du litt hakket løk og kapers i, har du en deilig remulade til stekt fisk.
Du kan bruke hvilken som helst matolje. Selv bruker jeg rapsolje som er nøytral på smak og full av Omega 3. Olivenolje syns jeg gir for sterk og "bitter" smak, men det er bare å prøve seg fram.
|