Tråd: Kresne barn
Vis enkelt innlegg
Gammel 27-05-09, 19:02   #74
aTC
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 51
aTC er på en erverdig vei

Sv: Kresne barn

Opprinnelig lagt inn av Hillelille, her.

Jeg bare MÅ kaste bensin på bålet her, og si: ÆSSSJ!!
Jeg kan ikke fordra dansk salami. Jeg blir fysisk dårlig av å se den og jeg orker ikke ta i den. Sist jeg fant en slik pakke gjemt i kjøleskapet, måtte jeg ta en lang grillklype og kaste den ut med. Etterpå måtte jeg vaske hele kjøleskapet. Stinker jo pyton av de greiene.

En smakssak, og når man VET, vet å ha smakt eller luktet, at man ikke er begeistret for produktet, så er man jo også meningsberettiget.

Sitat:

Jeg har heller ikke sansen for at barna SKAL spise det som blir servert. Av det utvikler de bare ett dårlig forhold til mat. Tenk om DU måtte sitte og spise masse mat som du egentlig vemmet deg over?

Ja, det er håpløst å bli tvunget til å spise. Jeg mener det er viktig å gi ungene et valg. Det blir uansett bare tilberedt én middag - kjøkkenet er ingen a la carte-restaurant.

Sitat:

Jeg er kresen selv, så jeg vet akkurat hvordan det er. Jeg har yngre søsken og jeg husker jeg pleide å få snut som barn fordi foreldrene våre mente at søskene ikke ville spise maten om ikke jeg spiste maten. Men come on da...hvem orker å spise lungemos? Det er jo rett og slett grusomt å tvinge små barn til sånt.

Ja, det er grusomt å tvinge ungene. Men jeg synes også det er grusomt at foreldre lar egne motforestillinger gå i arv. Lungemos er nydelig det, smaker godt, og er fullt av næring. Det ville være synd om ungene kategorisk skyr lungemos bare fordi mor eller far gjorde det.

Sitat:

Videre prøvde de å lure meg til å spise mat med å ikke si hva det var som ble servert, med det resultat at i dag er jeg veldig skeptisk til alt som er ny mat. Jeg spiser garantert ikke maten om jeg ikke vet 100% hva det er snakk om. Jeg har sluttet å spise en hel rekke kjøttpålegg i voksen alder fordi jeg har funnet ut hva som egentlig er i dem, hehe.

Den ble jeg også utsatt for, men da lærte jeg også at mat jeg trodde var pyton slett ikke var det likevel.

Sitat:

Hør her, barn spiser ikke mat som de oppfatter som ekkel. Oppfatter de den som ekkel, kommer de ikke engang til å smake på den. De spiser kanskje heller ikke mat som oppfattes som kjedelig.

Helt enig. Poenget mitt er å se hvor oppfatningen kommer fra, og hvem som skaper den. Barn er ikke født med så veldig mange motforestillinger.

Sitat:

Hvilket styrker min teori om at dersom barna får velge, så spiser de, bare maten appellerer. Bare ikke bruk ananas som fyll - det lå avpillet og strødd overalt (men det er forståelig, så stygt som det er)

Ananas er også godt, men ikke som fyll. Hvorvidt maten appellerer avhenger jo av hva de har blitt fortalt fra før.

Sitat:

BTW; Hva ville du valgt av tallerken med en krakket potet, en ihjelstekt biff og en øse grønnsaker, eller en tallerken dandert fint med nydelig stekt biff, danderte grønnsaker tilbredt til perfeksjon og muligens en bakt potet med en liten dæsj urtesmør?

Svaret gir seg selv, med mindre jeg hadde foreldre som skrek over seg av BLOD i det saftige kjøttet! Jammen har jeg spist mye ihjelstekt kjøtt nettopp fordi noen tullinger har det for seg at rød kjøttkraft er blod...

aTC er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Lindberg Svar med sitat