Vis enkelt innlegg
Gammel 28-05-09, 19:18   #25
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Slanking the hard way, eller bruker dere slankemidler

Noen ganger blir jeg så lei av å si det samme om igjen og om igjen, men det kommer jo nye medlemmer hele tida, så hvorfor ikke

JA - vi er alle forskjellige - men det er de samme fysiologiske mekanismene som må påvirkes hos alle for å gå ned i vekt.

Vi har alle et hjerte, to lunger, blodårer, nyrer osv. Størrelsen på organene varierer fra person til person, men funksjonene er de samme. Dette gjelder for forbrenningen/metabolismen vår også - det er individuelle forskjeller på følsomhet for ulike matvarer, men det er de samme mekanismene som gjør at vi blir overvektige og at vi går ned i vekt.

Det er to hovedfaktorer som styrer fettforbrenningen og fettlagringen vår:

- Glukosenivået i blodet. - høye nivåer av disse to øker fettlagringen vår.
- Insulin nivået i blodet.

Det er igjen to (tre) hovedfaktorer som styrer disse:

- karbohydratinntak fra maten - lavt inntak gir lave glukose/insulinnivåer
- fysisk aktivitet - fysisk aktivitet gir bedre insulinfølsomhet og høyere fettforbrenning.
- (stress)

Utenom disse kan man ha sykdommer som påvirker de samme faktorene på andre måter. Men det er ikke sykdommer som gjør at stadig flere mennesker blir overvektige i dag.

Når det gjelder slankepiller - jeg har inget ønske om at alle følge det eller det kostholdet, kun interessert i fakta. Og jeg syns alle fortjener fakta, slik at man kan ta et informert valg. Syns det er veldig dårlig gjort overfor den som spør å ikke dele bekymringer, være seg kosthold eller piller.

Disse slankepillene skal binde mye av fettet du spiser, og ta det med seg ut av kroppen ufordøyd. Det blir i praksis en sultekur/lavkaloridiett. Preparatene er basert på den tanken at det er fett som gjør deg tjukk. For det første er det feil, og for det andre er det livsfarlig å ikke få i seg nok fett. Men selv om man ikke går opp i vekt av å spise fett (uten karbohydrater tilstede vel og merke), så kan man fint gå ned i vekt ved å kutte kalorier - og fett er lettest å kutte på sultekur, for det er den mest energitette maten. Greit. En ting er vekttap. Men det er mer enn bare energi vi får fra fettet - kolesterol f.eks (kolesterolmangel er livsfarlig, og kroppen lager kolesterol av fett), og essensielle fettsyrer, fettløselige vitaminer. Jeg tenker at den eneste grunnen til at man ikke får skader av dette er at man har et høyt fettinntak fra før.

Nei, det kostholdet som er mest ekstremt for samfunnet (på mange måter er lavkarbo det), er ikke nødvendigvis det som er mest ekstremt for kroppen vår. Det mest slitsomme og ekstreme for kroppen er et kosthold basert på korn og mye karbohydrater.


Sist redigert av Fetpåmidten : 27-06-12 kl 20:51.
Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat