Sv: Hjelp til å forstå hva jeg må gjøre med vekta mi
Hei.
Høres ut som du er i en vond sirkel. Først og fremst tror jeg du har endel mentale sperrer å ta tak i. Å gå ned i vekt når du har det slik du har det er veldig vanskelig; det er på en måte et overskuddfenomen å slanke seg. Man må orke det psykisk. Videre må man greie å skape plass for seg selv- man må greie å sette sine egne behov foran andres for en stund. Du må si ifra til omgivelsene at du nå må ta hensyn til din egen diett- jeg vet hvor vanskelig det er- du må ikke tenke på hva andre ønsker å spise, men hva DU skal spise, og legge opp dagene og måltidene etter det. Du må ta deg tid til å trene, selv om du føler at du egentlig skulle brukt tida på noen andre rundt deg . Å gå ned i vekt krever at du greier å være "egoistisk" nok til å kreve at folk rundt deg tilpasser seg deg litt, og ikke omvendt. Ofte når man er overvektig mister man all selvtillitt og evne til kreve plass her i verden. Det er best ikke å bli sett og lagt merke til. Tenk om du krever noe av andre og likevel ikke greier å gjennomføre det du har tenkt! Selv måtte jeg jobbe med meg selv og psyken min i mange år før jeg greide å gjennomføre en slankekur. Jeg sier ikke at det behøver å ta mange år, men begynn med å jobbe med deg selv psykisk- finn ut hva som stopper deg i hodet ditt, for slankeverktøyet har du jo? Hvorfor har du behov for å gjemme deg for verden og spise? Er det for smertefullt og vanskelig å kreve noe av omgivelsene?
Mulig jeg er helt på jordet, men jeg kan bare snakke ut ifra egne erfaringer. For meg løsnet det når jeg fikk det bedre med meg selv, og greide å prioritere min egen helse fremfor alt annet som virket viktigere enn lille meg. Stå på !!! Du og din helse er viktig!!

|