Tråd: Fett er bra!
Vis enkelt innlegg
Gammel 03-06-09, 21:26   #25
Liv:)
Medlem

Liv:) sin avatar

Medlem siden: May 2009
Alder: 40
Liv:) er ny på veien

Sv: Fett er bra!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg mente heller ikke noe stygt, men jeg synes det er rett og slett utrolig morsomt at noen kan synes egg og kyllingfilet, som forøvrig faktisk er magre matvarer, er mer usunt og "farlig" enn industrikneipp og sukret syltetøy på tube. Jeg skjønner ikke at man kan ha SÅ lite peiling på ernæring og allikevel uttale seg bastant, og da snakker jeg ikke om lavkarbo.

Ja, skjønner det, men tenk at de tross alt sikkert er flasket opp på statens ernæringsråd sine regler. Husker da jeg gikk helse- og sosialfag for mange år siden, eksamensoppgaven vi fikk var om en overvektig mann som spiste to middager i døgnet. Læreboken var ekstremt besatt på at fett er farlig og man dør dersom man spiser middag mer enn én gang. Helst skulle man ikke ha middag i det hele tatt, for det trenger ikke kroppen. (Med middag menes her "vanlig" middagsmat som kjøtt, poteter og saus). Brødskiver og kornvarer til alle døgnets måltider var det beste.

Det tok meg veldig lang tid å innse at det ikke var sånn det hang sammen, og jeg har forståelse for at folk som ikke aktivt oppsøker andre kilder og tester mulige andre dietter for å se selv er skeptiske. Og de aller fleste av oss har vært der en gang, for hadde vi vært opplyste mennesker som levde på lavkarbo hele livet hadde ingen av oss være overvektige.

Opplysning er veldig viktig, men budskapet når ikke frem om man putter det inn i latterliggjøring. (Og jeg mente ikke deg spesielt.)

Liv:) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generell Svar med sitat