Vis enkelt innlegg
Gammel 04-06-09, 09:52   #9
Pål
Medlem

Pål sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Pål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snillPål er virkelig snill

Sv: Vanskelig å bygge muskler med insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Men dette er tatt i utgangspunkt at man lever høykarbo, ikke sant? Jeg er insulinresistent, forsåvidt. Men har fullstendig normale målinger på blodsukker på lavkarbo, og da er jeg, som jeg tenker, ikke insulinresistent per se -med mindre jeg går tilbake til høykarbo. Så, vil denne mekanismen ikke lenger stemme for meg så lenge jeg lever som jeg gjør nå?

Ja, utgangspunktet her er et høykarbokosthold.

Problemet med insulinresistens er at det vanligvis opptrer sammen med hyperinsulinemi. Insulinresistensen gjør at lite glukose blir fraktet inn i musklene, men høye nivåer av insulin gjør sammtidig at fett ikke blir frigjort fra fettvev og sendt til muskler. Situasjonen ender derfor med at musklene verken har fett eller sukker å bruke.

På et lavkarbokosthold vil energi fra fettvev være langt mer tilgjengelig for musklene, sammtidig med at lavkarbo øker glukosetransporten inn i musklene. Så det er lite sannsynlig at det samme vil skje på lavkrbo, men ikke umulig. Trening og kanskje spesiellt trening med høy intensitet vil kunne hjelpe mye.

Pål er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat