Sv: Herbalife og annet pulvertull
Opprinnelig lagt inn av Svane, her.
Hvorfor skal man på død og liv si noe bestandig? Hvorfor, når man ikke er særlig begeistret for at andre kommenterer det en selv spiser?
I hovedsak syns jeg at hver og en må få velge sin variant. For mange er det nødvendig med et så strengt regime som en pulverkur innebærer. F.eks. Xtravaganza som det har vært noe tråder om her i det siste. Det er et strengt opplegg, med kurskvelder og veiing, og for noen er dette en svært god løsning for å starte å gå ned i vekt. På en måte slippe å tenke så veldig på hva man spiser. Vite at det er "trygt" med pulveret.
Likevel er jeg ikke tilhenger av pulverkurer. Men jeg er forsåvidt ikke tilhenger av noen strenge regimer. Jeg har forsøkt å sette meg inn i ulike varianter av lavkarbo, og innser at varianter som Skaldemann ikke er noe for meg. Men det betyr jo ikke at jeg syns at alle som går på Skaldemann er dumme og at det er min plikt å opplyse dem.
Pulverkurer kan være en god start for mange i forhold til å komme i gang med vektreduksjon, og jeg registrerer at mange liker strenge regimer. Jeg vil jo også si at induksjonsfasen på Atkins, eller Eurodiett, som er Fedon Lindberg sin pulverkur, er temmelig strenge opplegg. Mange har god nytte av det. Det syns jeg vi skal respektere. Jeg syns også vi skal vise respekt for at folk gjør noe for å gå ned i vekt, egentlig uansett hvilken variant de velger. Også om de velger Grete Roede eller Libra. De prøver i alle fall å gjøre noe fornuftig.
Jeg følger prinsippene til Fedon Lindberg, men det betyr ikke at jeg følger oppskriftene fra bøkene hans. Jeg har funnet ut hvordan jeg kan følge prinsippene, men likevel spise mat som jeg liker, som jeg får tak i på dagligvarebutikker i mitt nærområde, og som fungerer i forhold til prinsippene. Jeg har valgt en veldig selvstendig linje sånn sett, og foreløpig fungerer det godt. Men det betyr ikke at jeg syns det er "galt" at andre følger et opplegg mer "slavisk". Som for eksempel alle som følger ketolyse, hvor det ofte gjentas fra Torkil: les boka og følg opplegget slavisk. For noen er det godt å følge et slikt opplegg, de trives med det.
Pulverkurer har god effekt på vekta. Spørsmålet er hva man gjør etterpå. Men da skal vi kanskje ikke rope så høyt på lavkarbo-forumet heller, for jeg registrerer at det er en del som har "kommet tilbake" etter åpenbart å ha vært her og fulgt lavkarbo før, men så har det gått måneder eller år, kiloene har krøpet på, og nå skal man ta en ny runde. Så det er jo sånn for oss alle at det er det lange løpet som er utfordringen. Det å gå ned i vekt er ingen kunst, men å holde vekta, det er en bragd.
Takk for godt innlegg Du setter ord på mange tanker jeg har gjort meg, men ikke luftet så mye her på forumet.
|