Sv: Stresskontroll
Da tror jeg det er viktig at du gjør noe helt annet enn du pleier.
For meg er ingenting bedre enn en lang tur i skogen. Grønt er visstnok beroligende.. Der klarner jeg tankene og får ny energi, kan tankemessig legge igjen stresset under en granlegg. Frisk luft og roen i skogen er medisin for meg.
Jeg behøver ikke gå så skrekkelig langt heller, men har noen steder hvor jeg befinner meg vel. Av og til tenne et bål, lage enkel mat/kaffe, slappe av og bare nyte. La tankene fly. Noen kobler av med bær og sopphamstring. Ok, noen liter kan jeg plukke, men jeg vil heller sitte lenge med fiskestanga. Eller titte på bølgeskvulp noen timer.
En annen ting som hjelper meg med bevisstgjøring er å skrive dagbok. Lettere å være helt ærlig mot seg selv når jeg lar pennen fly over papiret. Og enda lettere med et par glass innabords Blir enda litt mer ærlig da..
Yoga er visstnok fint for mange, jeg har forsøkt, men null utbytte der gitt..
Ta i bruk kreative evner. Jeg maler fra tid til annen. Foto, håndarbeid, lese noe helt nytt. Bryte mønster. Leke. Utfordre.
Noen ganger blir man så fokusert på de begrensningene livet gir at man ikke ser mulighetene, det kan være vanskelig å finne positive sider. Men tro meg, det finnes som regel noe positivt i alt som hender deg selv om situasjonen virker kritisk i øyeblikket.
Håper du finner en vei ut av stresset vennen.