Sv: Stresskontroll
Kjære Photo
Jeg kjenner meg veldig igjen i tilstanden du beskriver. Når jeg kommer dit, kaller jeg det gjerne at jeg har "mistet jordingen". Utrolig plagsomt og selvforsterkende. Til slutt har en liksom vært innom tusen ting i løpet av en dag, men ikke fått gjort noe. 
Selv klarer jeg ikke å ta meg sammen til meditasjon, qi gong eller sånne aktiviteter når jeg er hjemme hos meg selv, må liksom være på kurs/gruppe med andre for å få gjort det. Men da er det fantastisk … - Så flink du er som klarer å gjøre det alene! "Do more of the same", ville psykologen min sagt og nikket. Det tror jeg du allerede er på vei til?
Jeg får ellers litt hjelp av boka til Eckhart Tolle: "Lev her og nå". Kjenner du den?
Jeg pleier ofte å bla litt i den når jeg mister taket, og da blir jeg minnet om dette med å være til stede i øyeblikket. ("Lev her og nå" fås her til under hundrelappen.)
Hvis du ikke kjenner den, her er litt av omtalen: "Tilstedeværelse i øyeblikket er nøkkelen til indre fred og frihet. Bryt identifikasjonen med tanken, vær tilstede her og nå, i det som er, så vil lidelser og problemer opphøre." (Det høres kanskje provoserende ut at lidelser og problemer skal "opphøre", men jeg opplever at slikt i alle fall kommer mer i bakgrunnen.)
Det Tolle prediker er vel en forenklet yoga/meditasjon der en (uten å lese boka) gjerne kan begynne med det enkle, konkrete i hverdagen som f.eks.:
- å kjenne at man sitter når man sitter (baken mot stolen og føttene mot gulvet),
- være bevisst dråpene mot huden og lukten av såpa når man dusjer,
- konsentrere seg om smaken av maten i munnen når man spiser,
- føle kammens tenner mot hodebunnen når man grer håret,
- ha full oppmerksomhet på bevegelsene i kroppens ulike deler når man går
- osv.
og hente seg tilbake hver gang tankene farer avsted, bare registrere "Nå fôr tankene litt avsted" (uten å vurdere/dømme seg selv) og så rette oppmerksomheten mot kroppen igjen …
En trenger ikke avsette egen tid til dette, det kan gjøre det noen minutter på bussen eller hvor som helst, i hverdagen, som flere har vært inne på i tråden her.
Det å fokusere på "her og nå"/tilstedeværelse er faktisk en ting jeg har erfart hjelper en god del på stress. Da får økonomi, byråkrati og andre helvetesfenomener litt mindre proporsjoner. - Og nå skal jeg jammen gå og lete etter boka, for jeg har det litt som du for tiden … 
Lykke til med å ta tilbake makten over kropp og sinn!

|