Sv: Jeg trenger kjøttkakeråd!
Jeg gjør det "etter boken" jeg.
Til 4-500 g kjøttdeig rører man inn ca 1/2 ts salt. Rør veldig godt. Deigen skal "røres seig" - det vil si at den skal røres veldig godt med salt, til kjøttdeigen kan ta imot masse vann.
Nå kan man spe: Inntil 200(-250) ml vann. (2-2,5 dl) Rør veldig godt.
Tilsett så finhakket løk (inntil 1/2), pepper, og andre krydder du vil ha med. Anbefaler f eks en hel del paprika. Her er det mye rom for individuelle tilpasninger. (Her i huset brukes pepper, paprika, Texas hot eller hva det nå het, Natvigs krydderblanding, en ANING karry (bare litt!) og resten husker jeg bare ikke riktig. . . )
Rør inn et egg.
Så skal det da være ca 1-2 ss potetmel. . . Jo mindre vann du har i, jo mindre potetmel kan du ha i.
Vet ikke om man kan bytte ut potetmelet med noe med mindre karber. Muligens litegranne ketolyse-bakemiks og litt potetmel? Men i min familie er det faktisk mannen som lager kjøttkaker, og han vil gjerne ha veldig lite potetmel i pga meg, så han korter med på vannet for å trenge mindre av potetmelet.
Man kan erstatte en hel del vann, og muligens alt (eller nesten alt) potetmel med egg. Har en tendens til å gjøre noe med konsistensen om man ikke får det helt til, men det funker.
Brunes/stekes på ganske sterk varme, og koker ferdig i saus. (Sausen kan man lage egen tråd på, tror jeg.)