Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-09, 03:38   #18
Karin
Seniormedlem

Karin sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 69
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg trenger kjøttkakeråd!

Jeg gjør det "etter boken" jeg.

Til 4-500 g kjøttdeig rører man inn ca 1/2 ts salt. Rør veldig godt. Deigen skal "røres seig" - det vil si at den skal røres veldig godt med salt, til kjøttdeigen kan ta imot masse vann.

Nå kan man spe: Inntil 200(-250) ml vann. (2-2,5 dl) Rør veldig godt.

Tilsett så finhakket løk (inntil 1/2), pepper, og andre krydder du vil ha med. Anbefaler f eks en hel del paprika. Her er det mye rom for individuelle tilpasninger. (Her i huset brukes pepper, paprika, Texas hot eller hva det nå het, Natvigs krydderblanding, en ANING karry (bare litt!) og resten husker jeg bare ikke riktig. . . )

Rør inn et egg.

Så skal det da være ca 1-2 ss potetmel. . . Jo mindre vann du har i, jo mindre potetmel kan du ha i.

Vet ikke om man kan bytte ut potetmelet med noe med mindre karber. Muligens litegranne ketolyse-bakemiks og litt potetmel? Men i min familie er det faktisk mannen som lager kjøttkaker, og han vil gjerne ha veldig lite potetmel i pga meg, så han korter med på vannet for å trenge mindre av potetmelet.

Man kan erstatte en hel del vann, og muligens alt (eller nesten alt) potetmel med egg. Har en tendens til å gjøre noe med konsistensen om man ikke får det helt til, men det funker.

Brunes/stekes på ganske sterk varme, og koker ferdig i saus. (Sausen kan man lage egen tråd på, tror jeg.)

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat