Vis enkelt innlegg
Gammel 10-06-09, 22:57   #62
trillian78
Seniormedlem

trillian78 sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 47
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketolysekuren + et moderat kaloriinntak

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Og mitt poeng er at det ser ut til at hver gang noen skriver om at de spiser høy fettandel men lite kalorier og at det fungerer bra så dukker det opp noen som forteller at de må spise mer.

Og jeg forstår ikke hvorfor.

Mitt inntrykk er ikke at man uten videre får beskjed om å spise mer. Hvis noen ser ut til å spise lite er det klart at spørsmålet: "men blir du mett da?" dukker opp. Hvis svaret er ja, er jo alt (som regel) i orden.

Det hender derimot at folk sliter med stillstand. Da er det ikke uvanlig med rådet. "Spis mer fett!" Men "Spis mer fett" må ikke forveksles med "Spis mer". Man kan godt spise mer fett uten å spise mer.

Hovedpoenget igjen er at hvis du spiser nok fett så vil de aller aller fleste kropper kunne regulere kaloriinntaket selv med hjelp fra metthetsfølelsen. Det utelukker selvfølgelig ikke at det finnes noen unntak som må telle kalorier. Men for de fleste vil det være revnende likegyldig hvor mange kcal man spiser dersom man spiser LCHF, og så lenge man spiser seg passe mett.

Hele prinsippet med ketogent kosthold er at kroppen henter en del av energien helt naturlig fra kroppens fettlager. Da trengs det å supplere med byggestener og eventuell energi som fettprosessen ikke frigir. Siden kroppen er i stand til å yte bra under fysisk aktivitet selv på ketogen kost tror jeg at den nedre grensen for hva man bør spise er bestemt av hva byggeklosser som trengs heller enn at vi trenger å få i oss en bestemt energimengde men der kan jeg ta feil.

Her har du helt sikkert mye rett. Men jeg tror det går en nedre grense i forhold til å ødelegge sin egen forbrenning også. Kroppen vil jo også tilpasse sin egen forbrenningsevne ifht hvor mye og hvilken energi den får tilført. Hvis denne logikken hadde vært fullt ut riktig så ville jo ren faste med et lite supplement at vitaminpiller vært like sunt og effektivt. Det er det jo ikke.

Så er spørsmålet om man tror at de som sier de har det fint med høy fettandel men moderat kaloriinntak lyver. Jeg tror ikke folk har noe ønske om å lyve her og jeg ser heller ikke noen argument for å øke energiinntaket dersom kroppen allerede får det den trenger. Det er mulig jeg har gått glipp av et poeng eller to underveis.

Nei, jeg tror ikke folk lyver. Jeg tror derimot at folk leser de rådene de får her inne om å spise nok fett og nok mat til å bli mett med alle piggene ute når de tolker det som råd om å spise så mye mat at de brekker seg.