Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-09, 15:58   #8
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Vaffel, her.

Jeg har tenkt meg om siden 2005, det fikk være nok tenking.

For meg ble det faktisk "quick fix" av forbrenningen. Da snakker jeg ikke om vektnedgang, for det må ta den tiden det tar, men den andre siden ved forbrennning... nemlig at forbrenningen er til for å gi kroppen energi!

Forbrenningen min var katastrofalt dårlig pga langt sykeleie og vansker med å få i meg (og å fordøye) mat. Derfor tenkte jeg meg nøye om før jeg forsøkte lavkarbo... men det viste seg å være full klaff for mitt system! Det gikk bare noen dager, så var forbrenningen på rett spor. Endelig nyttegjør jeg meg av maten jeg spiser! Det er en enorm opptur!

Det stemmer sikkert at man får en negativ reaksjon av å gå tilbake til standard høykarbokosthold etter en lang periode med lavkarbo...og at dersom man skal gjøre det, bør man helst ha en opptrappingsperiode. Men jeg ser ikke helt problemet. Eller... jeg synes vel egentlig at det er å snu problemstillingen litt på hodet?

Hvis kroppen trives så godt på lavkarbo at den protesterer på å vende tilbake til høykarbo... hvorfor da gjøre det? Hvis kroppen ikke trives på lavkarbo, så vil den sannsynligvis heller ikke protestere så veldig på å gå tilbake til høykarbo... og dermed er det heller ikke noe problem å vende tilbake.

Jeg tror du misforstår her, for jeg snakker om ketose, ikke lavkarbo generelt ...

Det du beskriver som quick fix av forbrenningen, er ikke det, men at kroppen går over til å bruke ketoner i stedet for sukker som brennstoff. Mange får mye energi av det. Men spørsmålet som stilles handler jo om forbrenning av KARBOHYDRATER - og da svarer jeg at ja, den kan gå ned.

Sitat:

Hvis kroppen ikke trives på lavkarbo, så vil den sannsynligvis heller ikke protestere så veldig på å gå tilbake til høykarbo... og dermed er det heller ikke noe problem å vende tilbake.

Det hadde jo vært fint - men sånn er det nok dessverre ikke ...

Det er lett å være litt flåsete og blåse av et sånt spørsmål, og hvis man er av de som trives bra og får gode resultater av dette er det jo bare flott. Men det er faktisk ikke alle det er bra for med ketose - det ER en påkjenning for kroppen (skaper stresshormoner, forbruker mye mer mineraler bl a). Og det forandrer kroppens kjemi. Og det er ikke noe man bare skal gjøre for å gå ned noen lettvinte kilo, hvis man ikke har tenkt å legge om varig og/eller trappe langsomt opp- for da vil man ende opp med en typisk jojoslanking - minst like mye opp som man gikk ned ...

Nå var det ikke sånn jeg tenkte da - omstendighetene ble bare slik at jeg ikke klarte å holde meg til kostholdet (etter lang tid med problemer med det). Det var ikke snakk om mer enn noen få uker, så gikk jeg opp - skremmende fort.

Jeg har lang erfaring med ketosebasert og annet lavkarbokosthold, og har kjent både positive og negative virkninger på kroppen, og for meg er ketose ikke bra, helsemessig. Men jeg vil understreke at mange har hatt veldig positive helsegevinster av et ketosebasert kosthold!

Sist redigert av Huldr : 30-06-09 kl 16:47.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat