Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-09, 20:15   #11
Fetpåmidten
Medlem

Fetpåmidten sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jeg tror du misforstår her, for jeg snakker om ketose, ikke lavkarbo generelt ...

Det du beskriver som quick fix av forbrenningen, er ikke det, men at kroppen går over til å bruke ketoner i stedet for sukker som brennstoff. Mange får mye energi av det. Men spørsmålet som stilles handler jo om forbrenning av KARBOHYDRATER - og da svarer jeg at ja, den kan gå ned.

Det er lett å være litt flåsete og blåse av et sånt spørsmål, og hvis man er av de som trives bra og får gode resultater av dette er det jo bare flott. Men det er faktisk ikke alle det er bra for med ketose - det ER en påkjenning for kroppen (skaper stresshormoner, forbruker mye mer mineraler bl a). Og det forandrer kroppens kjemi.

Her må jeg arrestere deg litt, for dette stemmer ikke. Kroppen blir ikke dårligere til å forbrenne/omsette karbohydrater, det er ikke en påkjenning for kroppen, og du skaper ikke stresshormoner. Det du beskriver er akkurat det som er tilfelle hvis man spiser et koshold med mye karbohydrater. Det som er en påkjenning er å leve på et kosthold som gir høye insulin -og glukosenivåer. Det er ingenting som tapper kroppen for vitaminer og mineraler mer enn et kosthold med mye karbohydrater, du trenger antakelig mer tilskudd på et slikt kosthold.

Men det mange opplever er at de blir mer følsomme for karbohydrater, og lettere legger på seg igjen hvis de går tilbake til et høykarbokosthold. Og jeg er enig i at det ikke er noen god ide å bruke ketose for en "quick fix" vektmessig, det funker dårlig. Men det er supert til å få opp forbrenningen, og kjempekult for de som har dårlig insulinfølsomhet og endelig kjenne hvordan det kan være å ha energi tilgjengelig hele dagen!

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat