Vis enkelt innlegg
Gammel 30-06-09, 22:41   #12
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Her må jeg arrestere deg litt, for dette stemmer ikke. Kroppen blir ikke dårligere til å forbrenne/omsette karbohydrater, det er ikke en påkjenning for kroppen, og du skaper ikke stresshormoner. Det du beskriver er akkurat det som er tilfelle hvis man spiser et koshold med mye karbohydrater. Det som er en påkjenning er å leve på et kosthold som gir høye insulin -og glukosenivåer. Det er ingenting som tapper kroppen for vitaminer og mineraler mer enn et kosthold med mye karbohydrater, du trenger antakelig mer tilskudd på et slikt kosthold.

Jeg er ingen forkjemper for et høykarbokosthold, og setter ikke disse to tingene opp mot hverandre. Du har selvsagt rett mht det du skriver om høykarbo. Men la oss ikke blande kortene for det. Det er som sagt flott at mange har det bra på et ketosebasert kosthold - men det betyr ikke at det jeg sier ikke stemmer. Det er bare ikke så godt kjent. Og det spiller vel liten praktisk rolle for det store flertallet, særlig når andre positive effekter av lavkarbo og vektnedgang oppveier de eventuelle negative, men det finnes altså unntak. Og det er ikke sånn at alle har det bra/best på et ekstremt lavt karbohydratnivå. Det er alt jeg sier. Jeg synes det er dumt hvis man skal bli like ensidig for dette kostholdet som myndighetene er for et høykarbokosthold. Virkeligheten er mye mer nyansert!

Og det er et faktum at man som regel trenger å ta ekstra mineraltilskudd når man er i ketose. Det er veldig vanndrivende, og det er mulig at dette har sammenheng med stresshormoner som produseres, uten at jeg har sikre kilder som sier det. Men jeg har fra flere kilder (som er FOR lavkarbokosthold og har peiling på det, bl a min tidligere lege på Balderklinikken) at ketose stresser kroppen. For meg som har slitt med kronisk forhøyede stressnivåer, (pluss ME og lavt stoffskifte) viste ketose seg å IKKE ha positive virkninger.

Men dere som sier "følsomme for karbohydrater", hva mener dere med det da, annet enn at karbohydratforbrenningen blir dårligere? Jeg skjønner dette med at folk tåler dårligere matvarer med mye karbohydrater i ved at de reagerer med magevondt etc. (dette har jeg aldri opplevd selv), men når man legger på seg svært raskt av å spise "vanlig" en kort stund, så sier jo det noe om at det har skjedd en nedgang i karbohydratforbrenningen. Men det spiller jo liten rolle for de som ønsker å fortsette på dette kostholdet resten av livet, og som har fått store helsemessige fordeler av det. Det er klart

Sist redigert av Huldr : 30-06-09 kl 23:24.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat