Vis enkelt innlegg
Gammel 04-07-09, 14:07   #6
Svane
Medlem

Svane sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Alder: 55
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Overgang fra moderat til "streng" lavkarbo

Hvis jeg ikke regnet feil så har du en BMI på rundt 21? Du er jo i såfall langt i fra overvektig. Det er jo en gang sånn at de av oss som har MANGE kilo å ta av går fortere ned enn de som har bare noen få.

Jeg syns derfor at du ikke skal forhaste deg. Jeg tenker også at du bør tenke over hvorfor du vil ned noen flere kilo. Hvis det er for å få en mer definert kropp så vil jeg heller anbefale trening.

Når det gjelder lavkarbo så kommer det i alle varianter. Selv følger jeg "moderat" linje, ved å følge omtrentlig prinsippene til Fedon Lindberg. På 11 uker har jeg gått ned 10 kilo. Jeg tror ikke egentlig at graden av moderat eller streng kur har noe å si for tempoet i vektreduksjonen. Jeg tror derimot at alle diettene virker, og det som virker for meg virker kanskje ikke for deg, og så videre. Når det gjelder vektnedgangen tror jeg den først og fremst er individuell.

Jeg tror det er lurt å velge en diett som du trives med, slik at du kan fortsette med det over lang tid. Hvis streng lavkarbo som du beskriver er vanskelig, så ikke gjør det da. Tar du tiden til hjelp, finner en diett som du trives med, og legger på med litt trening, så vil du få den kroppen du ønsker deg. Men det er ingen snarveier, og det er ikke sånn at jo mer ekstremt, jo fortere går du ned. Det er ingen vits i å nekte seg alt mulig og tro at miraklene skal skje over natta.

Når jeg snakker om hvilken diett som passer for deg, så mener jeg hvilket kosthold du syns er enkelt å leve med. Poenget er at alle diettene virker, hvis man greier å følge dem. De fleste som opplever at dietten "ikke virker" har ikke greid å følge det til punkt og prikke. Noen utskeielser må vi vel alle regne med, men hvis man jevnt over går og fyser på forbudte ting, da kommer man ikke til å greie å holde dietten.

Og så er det altså det at du faktisk ikke er overvektig. Diettene er stort sett lagd slik at den som er overvektig vil gå ned i vekt, mens den som er undervektig vil gå opp i vekt. Og den som er normalvektig vil ikke gå verken opp eller ned. Det kan godt hende du føler at du vil ned noen kilo, og det vil du klare, selv om du er normalvektig, men som sagt, du må ta tida til hjelp.

Lavkarbo er bra for deg uansett, så gjør det til en livsstil. Og det er atskillig lettere å lage seg en ny livsstil hvis den nye livsstilen er en du trives med.

Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat