Vis enkelt innlegg
Gammel 05-07-09, 15:41   #5
Chunky
Gjest

Sv: Veldig bra det du skriver

Opprinnelig lagt inn av annerii, her.

for å skrive noe mere om det du beskriver , foreks det med anbefalingene fra Statens Ernæringsråd, de er laget " for de mange menneskene " med det mener jeg , noe som er tilpasset norske vaner, historie ovs

Jeg skjønner hva du mener, og den norske sikringskosten med poteter, lefse, brunost, brød og atter brød, blir romantisert og fremstilt som "norske ernæringsråd". Men faktum er at vi har adoptert de amerikanske kostholdsrådene omtrent i ett og alt. Norske ernæringsmyndigheter driver ikke egen forskning, og har vel heller ikke tenkt en selvstendig tanke de siste 30 årene. God bless America, som brakte oss kostholdspyramiden, lightprodukter, kolesterolhypotesen, statiner, antioksidanter, energioverskudd/overspising og adferdsterapi mot fedme, for å nevne noe.

Nordmenn er nå like overvektige som amerikanere. De norske ekspertene skjønner ingenting, men mener fryktelig mye. Teoriene om hvorfor vi blir fetere strømmer på som mygg til bilens frontlykter (og har omtrent like stor verdi).

Men hvorfor har INGEN av de såkalte ekspertene tenkt tanken at det kan skyldes at vi tilbyr våre innbyggere amerikanske kostholdsråd? Nei, det ville vært for enkelt. Det ville jo betydd at det var noe GALT med rådene. Og hva pokker gjør vi da??

Noen som ikke tror meg?: Åpne disse to dokumentene side ved side og spør deg selv hvorfor vi er like fete som amerikanere: Dokument1 og Dokument2.

Sist redigert av Chunky : 05-07-09 kl 16:05.
  Svar med sitat