Sv: Ødelegger man forbrenningen? (Ketose/Ketolyse)
Hei!
Frøy kommer med ganske mange udokumenterte påstander, men har tydeligvis greie på en del ting. Ikke misforstå meg. Jeg er ikke ute etter å "ta noen", men tror vi alle blir klokere av å diskutere hva som er myter og hva som er vitenskapelig bevist: .
(NB! Etter at jeg skrev dette har Torkil svart på noe. Jeg ser at han er litt mer forsiktig enn Frøy, og har i det minste forslag til årsakssammenhenger)
Oppdatering: Gratulerer med dagen til Torkil. Han har visst fødselsdag i dag 
I rask rekkefølge:
Jeg vil nok si at det kan stemme, ja - ihvertfall med mine erfaringer (og research)
Hvilken research? Hvordan kan du si at forbrenningen blir dårligere uten å gå inn på hvilke sider av forbrenningen du snakker om? Du må nok fortelle oss noe om hvilke mekanismer det i så fall er som spiller inn.
Kroppens evne til å forbrenne karbohydrater blir dårligere, ikke på livstid, men for en periode - slik at man svært fort kan legge på seg hvis man av en eller annen grunn avbryter dette kostholdet
Igjen - jeg kan ikke se ut fra svaret ditt hvilke mekanismer som skulle forårsake at karbohydrater forbrennes dårligere etter å ha gått på en ketogen diett. Du kan kanskje begynne med å definere begrepet "forbrennes dårligere", slik at vi i det minste har noe konkret å prate om.
Noen passer det utmerket for å spise veldig lite karber, for andre (som meg) er ikke ketose særlig gunstig i det hele tatt
Hva ved ketose er det som er "ikke særlig gunstig"? Begynn gjerne med å definere "ikke særlig gunstig", og fortsett så med å fortelle hvorfor de eventuelt negative effektene overskygger de positive. Vis gjerne til studier med mer enn en person (deg selv).
Og har du et lite vektproblem, eller spiser usunt, så vil jeg heller anbefale å gjøre noe med det på en mindre omfattende måte
Hva er "usunt" i dine øyne, utover cola og godteri? Begge deler er høykarbo. Men siden du kun anbefaler å "spise sunt, men ikke ketogent" bør du fortelle hvilke lavkarboalternativer som er usunne, og hvorfor det er slik. Og hva er "omfattende"? Den store matvaretabellen består av ca 1300 matvarer. Av disse har jeg kuttet ut 98 (ja, jeg tok meg tid til å gå gjennom hele tabellen). Dette utgjør 7%. Eller for å si det på en annen måte: jeg spiser fortsatt 93% av den samme maten som før. Ikke spesielt omfattende omlegging, spør du meg.
Det er en del mennesker her inne som gjerne vil fort ned og velger ketolyse, og som ikke tenker nok over valget sitt
Ok. Da må du nesten dele kriteriene med oss. Ettersom svært mange opplever gode resultater både for vekt og helse, må du nesten fortelle oss om de negative konsekvensene, slik at de som skal gjøre et valg faktisk har noe å vurdere.
Jeg tror du misforstår her, for jeg snakker om ketose, ikke lavkarbo generelt ...
Ketose og generell lavkarbo er to sider av samme sak. Om du spiser mindre enn ca 130 gram karbohydrater per dag, produserer leveren ketoner, om enn ikke mye. Om du spiser over dette, er det høykarbo. Så hva er det egentlig du anbefaler?
Men spørsmålet som stilles handler jo om forbrenning av KARBOHYDRATER - og da svarer jeg at ja, den kan gå ned
Hvordan? Hvis du mister muskelmasse på grunn av dårlig gjennomført diett, kan jeg være enig i at forbrenningen går ned, men det gjelder ikke bare forbrenning av karbohydrater. Noe sier meg at det heller ikke var det du tenkte på.
Det hadde jo vært fint - men sånn er det nok dessverre ikke ...
Du virker veldig sikker i din sak? Kan jeg være så freidig å spørre hvilken bakgrunn du har?
Det er lett å være litt flåsete og blåse av et sånt spørsmål, og hvis man er av de som trives bra og får gode resultater av dette er det jo bare flott. Men det er faktisk ikke alle det er bra for med ketose - det ER en påkjenning for kroppen (skaper stresshormoner, forbruker mye mer mineraler bl a). Og det forandrer kroppens kjemi. Og det er ikke noe man bare skal gjøre for å gå ned noen lettvinte kilo, Hvis man ikke har tenkt å legge om varig og/eller trappe langsomt opp- for da vil man ende opp med en typisk jojoslanking - minst like mye opp som man gikk ned ...
Oj - her begynner vi å nærme oss en slags forklaring. Men du sier fortsatt mye om effekt, men lite om årsak. Økt nivå av stresshormoner, høyere forbruk av mineraler, forandrer kroppens kjemi... Merkelig, de studiene jeg har lest viser det stikk motsatte når det gjelder de to første punktene. Kanskje du kan poste linker til seriøse studier som dokumenterer disse årsaksforholdene?
Og det er et faktum at man som regel trenger å ta ekstra mineraltilskudd når man er i ketose
Hmmm... er dette et "faktum" for de som lever av å selge piller, eller har du forskning som viser dette? Vilhjalmur Stefansson levde for eksemmpel i 10 år blant eskimoer uten å ta til seg annet enn fett, fisk og kjøtt. Han fikk verken skjørbuk eller andre sykdommer. Og han gikk garantert ikke på ketolysepiller. Problemet er at karbohydrater øker utskillelsen/konkurrerer med opptak av vitaminer (hvor 12 av 13 essensielle finnes i rikelige mengder i kjøtt og fisk). Så på et høykarbokosthold kan det være nødvendig med tilskudd, men jeg er slett ikke sikker på at dette gjelder lavkarbo. Historien viser jo noe annet (ettersom vi klarte oss i noen millioner år uten, mener jeg)
Men jeg har fra flere kilder (...) at ketose stresser kroppen.
Igjen må du først definere hva "å stresse kroppen" faktisk betyr i denne sammenhengen. Deretter må du forklare årsak/virkningsforholdet. I motsatt fall blir dette en av zillioner ad-hoc hypoteser som brukes mot lavkarbo i mangel av solid forskning.
Men når man legger på seg svært raskt av å spise "vanlig" en kort stund, så sier jo det noe om at det har skjedd en nedgang i karbohydratforbrenningen.
Jaha, ja...
Da vil jeg sitere følgende dialog fra K. Popper (fra boken Det store kolesterolbedraget):
"Hvorfor er havet så opprørt i dag?"
"Fordi Neptun er svært sint"
"Hvilket bevis kan du anføre for din påstand om at Neptun er svært sint?"
"Men ser du ikke hvor opprørt havet er? Og er det ikke alltid så opprørt når Neptun er svært sint?"
Mens denne dialogen står for egen regning:
"Hvorfor går jeg opp i vekt når jeg går fra lavkarbo til høykarbo?"
"Fordi lavkarbo ødelegger karbohydratforbrenningen"
"Hvilket bevis kan du anføre for din påstand om at lavkarbo ødelegger karbohydratforbrenningen"
"Men ser du ikke hvor mye du har gått opp etter at du begynte å spise mer karbohydrater da?"
Igjen - ikke noe galt ment. Jeg stiller bare spørsmål fordi jeg er ytterst interessert i svarene 
Sist redigert av Chunky : 06-07-09 kl 22:36.
|