Vis enkelt innlegg
Gammel 08-07-09, 01:52   #1
Chunky
Gjest

En alvorlig tankevekker

Fra tid til annen dukker det opp spørsmål her på forumet om lavkarbo kombinert med lavkalori. Her er et virkelig skremmende innslag om en helt sinnsyk diett i USA, hvor de fikk et diettopplegg med så lite som 500 kalorier om dagen, og til og med blir anbefalt bruk av avføringsmidler. Det hele viste seg å være svindel fra ende til annen, med falske før/etterbilder osv.

Svindelen er ikke det viktigste. Det jeg kjente meg igjen i, er hvor kort vei det egentlig er mellom sunn slanking og livsfarlig sulting. Kroppen regulerer sult og forbrenning veldig bra på ketogene dietter. Men det forutsetter jo at du tar til deg nok næring til å opprettholde sultmekanismen. Hvis alle går i seg selv - hvor mye enklere er det ikke å utsette et måltid nå og da når man er i Ketose? Og jo lenger du utsetter måltidet, jo enklere blir det. Man blir sulten, men langt mindre påtrengende enn på et høykarbokosthold. Jeg tror ikke dette bare gjelder meg.

Jeg skal være så ærlig å inrømme at jeg har hatt 5-6 fastedager i løpet av det siste halvåret. Det har vært et av mine knep for å bli kvitt vann i kroppen, eller gjøre unna de siste par hundre grammene for å komme under et eller annet dustete delmål. Da har jeg nesten måttet tvinge i meg mat dagen etter for å komme i gang igjen. Det er ikke noe jeg har snakket for høyt om, og definitivt ikke noe jeg er stolt over. For meg har det heldigvis gått greit, men jeg ser hvor utrolig lett det kan være å skli ut i ukjent farvann når man kutter både karobhydrater OG kalorier samtidig.

Jeg håper alle som er inne på tanken om en slik diett, ser innslaget og tenker seg grundig om før de forsøker noe tilsvarende. Jeg er totalt uenig i det legen i innslaget sier om ketose, men det jentene forteller ga meg en litt ekkel deja vu fra et par situasjoner det siste halvåret.

Så uten mer dikkedarer - her er innslaget. Se det og bli skremt:

Del 1
Del 2
Del 3
Del 4

Sist redigert av Chunky : 08-07-09 kl 02:12.
  Svar med sitat